10 January 2009

SETAHUN BERLALU : catatan peribadi

Alhamdulillah, syukur sekian kalinya kepada Allah ta'ala kerana nikmat Iman dan Islam kepada kita, ternyata tidak mampu untuk dilangsaikan walaupun kita sedaya upaya untuk membalasnya.

Kini tahun 2009@1430 telah tiba, setelah hampir setahun saya berpindah kembali ke Kuala Lumpur setelah meninggalkannya tahun sudah. Tapi sangatlah berbeza kali ini kerana transformasi mental dan fizikal telah mengiringi saya pada kali ini.

8 Jan 2009 maka genaplah setahun saya bergelar penjawat awam setelah melaporkan diri tarikh yang sama tahun sudah. Alhamdulillah banyak nikmat dan tak kurang juga ujian yang telah ditempuh malah kadang-kadang perlu dirempuh sepanjang tahun yang tersebut. Disamping cuba menyibukkan diri sebagai seorang da'ie dengan sedikit ilmu anugerah Allah ta'ala saya juga telah mengajar Al-Quran kepada mereka yang membutuhkan dengan kadar ilmu saya. Terbaru saya telah diterima bertugas sebagai 'bilal rawatib' di masjid ke-54 di WPKL yang terletak di Wangsa Maju, Usamah bin Zaid diberi nama. Alhamdulillah, hampir semua niat saya Allah permudahkan patut saya malu dan syukur padaNya.

Blog ini agak terkebelakang kerana saya tidak mempunyai fasilitis yang agak memuaskan untuk memahirkan penguasaan saya dalam dunia 'bloger', insya-Allah selepas ini saya akan cuba membaiki dan meningkatkan mutu penulisan kerana memang saya suka menulis dan dalam proses untuk menjadi penulis.

Sebelumnya saya berpendapat untuk menjadikan blog saya ini blog wacana ilmiah semata dengan memaparkan artikel cetusan nurani hati dengan salutan ilmu sedengkal yang ada. Ternyata saya sendiri pun kurang berpuas hati kerana sangat terasa kering dan kosong , mungkin kerana tiada label nama yang dapat disandarkan untuk digahkan agaknya. Tetapi apapun menulis bukan sekadar untuk mencetuskan paksi minda berfalsafah kepada orang lain malah untuk diri sendiri adalah terpaling penting.

Kini, saya mengambil keputusan untuk menvariasikan blog saya ini agar tidak stereotaip pada satu keadaan sahaja, tetapi lebih kepada catatan kritis tentang perjalanan hidup seharian untuk peringatan diri sendiri di kala lupa malah mungkin boleh dikongsi dengan mereka yang sudi membaca, saya masih dalam ruang penerokaan di samping bertukus lumus menyiapkan assignment pengajian.

Catatan diri ini mungkin lebih memberi erti kepada diri saya sendiri di samping dikongsi bersama dengan para mukmin yang sealiran pemikiran dengan saya. Selepas ini sebolehnya saya akan terus menulis dari hari ke hari untuk setiap catatan yang bermunafaat bagi membina, menyedarkan seterusnya mengaplikasikannya dalam kehidupan hakiki.


Ayuh, bangunlah untuk melakukan apa sahaja yang memberi kita 'credit pahala' untuk dijanjikan syurga oleh Allah kelak, insya-Allah.
Az-Zahir


No comments: