13 January 2009

Program Khidmat Masyarakat-Bengkel Pengukuhan Solat.

Salah satu modul semester ini (pengajian PJJ saya dengan UUM) ialah Khidmat Masyarakat 2, yang mana memerlukan mahasiswa dan mahasiswi menganjurkan satu program kemasyarakatan. Kami dibahagikan kepada 3 kumpulan dan setiap kumpulan terdiri dari 20 orang anggota.

Usul program yang diterima adalah "Bengkel Pengukuhan Solat". Perbentangan kertas kerja kepada pensyarah@penyelia projek telah diserahkan kepada saya.Alhamdulillah, segalanya lancar apabila hujah-hujah dan jawapan yang dikemukakan saya kepada pensyarah dan rakan-rakan kumpulan lain memuaskan, saya cuba lakukan yang terbaik kerana program ini saya ibaratkan sambil menyelam minum air :

1.Dakwah ibadah

2.Markah subjek


Bengkel Pengukuhan Solat

Program berbentuk ilmiah spiritual ini adalah sebaik program pembangunan masyarakat kiranya. Kumpulan sasaran ialah adik-adik 9-15 tahun, dan diadakan di Pusat Islam UPM Serdang. Memang sesuai kerana Ustaz Hisyam (sahabat siswa) sahabat sekumpulan dengan saya dan juga merupakan Imam dan pegawai Pusat Islam UPM Serdang oleh yang demikian juga dia telah dilantik sebulat suara sebagai pengarah projek. Jadi, memang satu kelebihan kepada kami.

Dengan menyumbangkan sedikit unsur dasar, menyumbang fikrah dan memudah cara. Saya rasa terharu kerana sahabat sekalian seakan sekata dalam segenap hal.

Alhamdulillah

27 Disember 2008 lalu dipilih untuk kelangsungan bengkel tersebut, penyertaan yang hanya dihadkan kepada 50 orang sahaja menjadi sehingga 75 orang, itupun menurut Ustaz Hisyam hampir 200 orang yang mahu menghadirkan diri malah ada yang mahu membayar yuran walhal program itu adalah percuma.


Banner program

Saya sendiri telah mengendalikan beberapa slot dalam bengkel tersebut dengan menjadi moderator dan penceramah pengisian praktikal azan dan solat. Alhamdulillah segalanya lancar dan kami semua amat berpuas hati dengan program seharian ini, semoga program in mejadi perintis kepada semangat juang dakwah saya dan kawan-kawan lain.

Melentur buluh biar dari rebungnya, anak-anak harus diisikan rohani mereka dengan pengertian agama, moga Allah memberkati program kami dan saya harap niat untuk dakwah 'lillahi ta'ala' mengatasi harapan untuk mendapat 'A' untuk subjek tersebut. Paling kurang saya sudah buktikan yang alat dunia harus digunakan semaksimum yang mungkin untuk agama Allah.

Di bawah ini saya akan muatkan gambar-gambar sekitar hari program.

Az-Zahir

No comments: