23 January 2009

Pemikir : Think-Tank : Qaidah Sulbah

Baiah

Saya berlenjun basah mengejar amanah selaku bilal masjid Usmah bin Zaid bagi waktu maghrib semalam selepas menyelesaikan satu babak tuntutan kejiwaan dalam waktu 7 petang sudah, maghrib 7:24pm. Alhamdulillah sempat saya sempurnakan walau dalam keadaan yang agak daif diri saya, tidak sempat membersihkan diri tapi masih juga dalam keadaan basah tertimpa asid hujan kota metropolitan Kuala Lumpur ini. Yang penting hutang amanah dan ibadah saya langsaikan.

Sementelah selepas solat subuh pagi semalam telah berlaku perjumpaan tergempar dan rentetan daripada itu berlaku baiah antara Imam-imam dan bilal-bilal masjid untuk memastikan komitmen di masjid diberi keutamaan dari segenap segi terutama ketepatan waktu bertugas. Itu agendanya sekarang, kesian juga pada Ustaz Mursyidi menanggung amanah yang membukit serasa saya lebih berat dari bukit tapak masjid Usamah bin Zaid walau ditambah jumlah beratnya dengan masjid yang indah sergam itu.


ImKoyube@iLuvislam

Seingat lupa juga sebenarnya ada perjanjian untuk saya bertemu dengan ‘Webmaster’ iLuvislam. Imran nama akh tersebut, pelajar tahun 1 jurusan Kejuruteraan UIAM. Tidak saya sangka dia membuat panggilan telefon setelah beberapa kali berbalas email. Saya pernah menghantar resume ketika portal tersebut menawar sesiapa yang sudi berkhidmat secara sukarela dengan portal yang insya-Allah pada saya akan menjadi jenama dan seterusnya menjadi fenomena fikrah Islamiyyah khususnya kepada para remaja masa kini. Lagi terkejut apabila saya mendapat tahu yang dia hanya berumur 21 tahun baru, satu tamparan juga pada saya. Teringat masa saya seumur dia dan apa yang saya lakukan pada masa itu. Pembaziran yang nyata, tidak mengapa..akan saya tebus sekarang juga.

Saya secara tidak sengaja terjumpa web ini dan terus tertarik dan terus melayari portal ini malah telah menulis beberapa artikel pembangunan diri terutama untuk remaja, fokus untuk para da’ie remaja untuk membentuk generasi fikriyyah Islamiyyah yang meletakkan Islam sebagai Ad-Din (cara hidup).

Perbincangan berlangsung selepas selesai solat Isyak kerana saya bertugas. Agak panjang perbincangan kami, banyak yang dikongsi dan saya terus melontar pemikiran-pemikiran yang seiring dan selari dengan akh Imran. Allah menemukan kami untuk agamanya melalui uslub kami iaitu portal iLuvislam.


Agenda

Diskusi belangsung penuh ukhwah, bagai abang yang baru berjumpa adik yang lama terpisah. Tidak terasa jurang umur antara kami. Inilah nikmat terbiyyah Islam, apabila Allah menjadi dasarnya maka insya-Allah tiada lagi khilaf sesama insan.

Melalui akh Imran saya dapat tahu yang krew mereka aktif di nun jauh di seberang laut walaupun dia adalah presiden kepada organisasi maya ini. Saya bertanya kenapa program di Malaysia sendiri tidak diutamakan, jawah Imran kerana kekurangan sumber manusia dan bukan manusia, kedua-duanya. Saya menyatakan pada akh Imran dia telah jumpa orang yang betul. Saya menyatakan hasrat untuk bersama dia untuk menggerakkan program di Malaysia. Masjid Usamah bin Zaid boleh menjadi pusat untuk segala macam aktiviti. Itu jaminan saya pada akh Imran dan juga iLuvislam lebih cerap lagi ialah Islam itu sendiri.

Gerakan untuk program boleh bermula dari sini (masjid Usamah bin Zaid) kata saya kepada akh Imran, dia tersenyum panjang berfikir. Memang persis orang yang berpemikiran intelek dan mempunyai ruhhiyyah Islamiyyah perlu begitu. Saya pun cuba untuk jadi begitu. Sebab diskusi positif tanpa henti memang kegemaran saya, tidak kira dengan siapa dan di mana, saya akan cuba dapatkan apa yang berbentuk pengalaman sebagai ilmu dan panduan serta renungan terutama mereka yang lebih dahulu merasai rencah asam garam kehidupan dunia.


Konsultan

Akhirnya saya menanyakan apakah kedudukan yang paling sesuai untuk saya berkhidmat dengan iLuvislam. Akh Imran bermenung sejenak dan kemudian berkata :”Ana rasa anta sesuai duduk dalam ‘consultancy group’ yang akan tubuhkan nanti, boleh kita bergandingan untuk pelaksanaan program khususnya di Malaysia yang memang tidak pernah ada lagi. Saya mengkritik sedikit, sepatutnya di sini paling banyak program kerana Presidennya (akh Imran) di sini.

Sedikit kredit untuk akh Imran, saya katakan pada dia insya-Allah saya akan bekerja untuk “dakwah siber” melalui portal iLuvislam semampu zahiriyyah dan fikriyyah yang Allah kurniakan, insya-Allah. Saya cukup bersemangat kerana jelas di hadapan apakah implementasi yang akan dapat kami lakukan nanti.

Setelah jam menunjukkan pukul 11 malam maka akh Imran meminta diri untuk pulang ke UIA kerana tugasnya sebagai seorang pelajar masih perlu dilunaskan. Assignment banyak katanya, maklumlah mahasiswa kejuruteraan.

“Ana insya-Allah selagi boleh dan mampu ana akan tolong anta, ini satu fenomena. Banyak yang akan kita dapat manafaatnya dari apa yang kita lakukan kelak, yakinlah insya-Allah. Tapi ana memang lemah sikitlah dalam penyediaan kertas kerja dan sebagainya. Tapi untuk perhubungan luar dan dalam insya-Allah takde masaalah. Untuk idea-idea yang mahu di aloboratkan dengan pelaksaan maka itu memang kegemaran dan kemahiran ana, meyumbangkan pemikiran berdasarkan pengalaman dan pengamatan serta penilaian pendapat orang lain adalah suatu yang amat saya idamkan.” Hujah saya panjang lebar kepada akh Imran yang lebih banyak mendengar, mungkin kerana hormat pada saya yang lebih abang darinya atau kerana status saya yang dia sendiri tenggelam timbul memanggil dengan panggilan ‘ustaz’.

Sambil tersenyum seraya akh Imran berkata : “Kira anta jadi ‘think-tank’ lah nanti...”

Saya pun turut tersenyum sambil melapangkan dada untuk bersedia menerima bebanan amanah baru ini, insya-Allah.

Az-Zahir

2 comments:

Admin said...

Assalamu'alaikum

Semoga ALLah memberkati usaha saudara dalam membantu portal IluvIslam ini. Insya ALlah kita bergerak di dalam menyatu padukan kesatuan umat.

Zahiruddin Zabidi said...

Waalaikumussalam akhi IbnuNafis.

Jazaka-Allah akhi, ana teruja sebenarnya dan memang banyak perkara yang akan kami (ana dan presiden serta beberapa ahli di Tanah Air) akan usahakan.

Terdekat kami akan adakan meeting "Brain storming" di kalangan ahlul qaidah sulbah di Malaysia insya-Allah akan merujuk kepada ikhwan wa akhawat di luar kelak untuk penambahbaikan.

Insya-Allah.