14 January 2009

Sepetang bersama para mujahid muda-Mahasiswa UM

APIUM

Beberapa bulan lepas saya bertemu secara tidak sengaja dengan seorang akh yang dikira sangat 'familiar' dilihat, tetapi kalau tanya di mana? Saya sendiri kurang pasti, Yusri namanya. Cumanya rentetan dari pertemuan itulah seterusnya ditakdir Allah ta'ala kami dipertemukan lagi bila saya berkunjung ke Akademi Pengajian Islam UM untuk urusan kemasukan Diploma Eksekutif Usuluddin (Insya-Allah bulan Febuari akan mula)di surau APIUM untuk menunaikan solat Zohor. Kemudian sekali lagi kami dipertemukan di Masjid Negara setelah selesai sembahyang Jumaat, kelihatan sesosok tubuh yang agak saya kenal sedang membelek-belek dokumen.

Rupanya akh Yusri, graduan paling baru keluaran APIUM sedang menunggu untuk berurusan dengan pihak Masjid Negara untuk program "Kem Ibadah" yang dianjurkan syarikat konsultannya sendiri. Hebat anak muda ini. Membuatkan saya teruja untuk tahu lebih, setelah bertukar nombor telefon bimbit masing-masing kami berpisah dengan iringan salam terhadap diri masing-masing. Seterusnya ukhwah antara kami terus bersemi, tiada perbatasan ukhwah atas nama dakwah Islam, Insya-Allah.

GAMIS

Kemudian saya dapat tahu yang akh Yusri adalah ketua dewan dakwah Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia (GAMIS). Pernah saya membawa akh Yusri ke masjid Usamah bin Zaid untuk dipertemukan dengan Ustaz Mursyidi (ketua imam) untuk membina jaringan kerjasama jika ada program yang memerlukan fasilititor yang berpengalaman kerana sememangnya masjid kami kekurangan tenaga kerja. Beliau tidak keberatan untuk menyumbangkan fitrah dan fikrah kepada usaha dakwah malah memberi jaminan untuk mengrekrut akh-akh yang lainnya lagi untuk sama membantu.

Saya sendiri pernah beberapa kali ke rumah sewa para aktivis mahasiswa UM ini. Tapi jarang mereka ada di rumah kerana masing-masing sibuk dengan urusan kuliah, ada yang sambung Master, PHD, dah jadi tutor dan lain-lain. Cuma petang semalam saya bernasib baik kerana boleh dikatakan semua ahli rumah ada di rumah, termasuh akh Dzulkhairi (Presiden Gamis) dan beberapa orang akh yang hebat-hebat belaka. Secara verbal duduk berborak dan berjemaah Magrib sudah cukup untuk membawa saya menyelami kehidupan mereka yang berwawasan dan sederhana.

Teringat sabda Rasulullah yang menyebut :

"Jika berkawan dengan penjual daging akan berbau daginglah kita, jika berkawan dengan penjual minyak wangi maka wangilah kita"

Semoga hubungan yang terbina atas dasar haraki Iskami ini akan memberi munafaat kepada agama Allah khususnya, terima kasih atas layanan para akh sekalian, sepetang bersama kalian sudah cukup mencerna ruhiyyah perjuangan untuk meneruskan cita-cita mendaulahkan Islam. Mungkin saya lambat sedikit dari akh sekalian tapi yang pasti, Insya-Allah saya akan sampai.


Az-Zahir

No comments: