12 January 2009

Bingkisan Tahun Sudah

Alhamdulillah, maha suci Allah yang mentadbir tanpa pernah ada kesilapan. Sedangkan kita manusia sangatlah penuh dengan kedaifan. Tapi kadang-kadang kita tidak rasa yang kita ini adalah hambanya kerana rahman dan rahim Allah sendiri.

Sebenarnya banyak yang hendak dicoret dalam ruangan subjektif ini, mungkin lepas ini blog ini adalah medium perhubungan dan perkembangan diri saya dan 'akhun wa akhawat' yang telah dan akan mengenali diri saya.

Suka saya mulakan coretan aktif blog ini (baru ada broadband dan laptop sendiri) dengan merumuskan perjalanan helaan nafas kurniaan Allah kepada saya sepanjang tahun 2008 yang lalu, agar menjadi perkongsian dan juga catitan peribadi saya.

Ada beberapa perkara besar yang perlu dicatitkan agar saya tidak tergolong dari mereka yang sentiasa lupa dan lebih teruk jika menjerumus ke lembah kekufuran khafi(kecil) ataupun jali(besar).

Setelah habis 6 bulan kontrak sebagai Pembantu Perangkaan di Jabatan Perangkaan Kelantan, saya dan seorang kawan tidak disambung kerana pihak atasan tahu bahawasanya kami telah berjaya dalam temuduga sebagai penjawat awam tetap. Kontrak sebagai pekerja sambilan itu tamat pada 31 Disember 2007.


Jan 2008
Melapor diri di SPA Putrajaya sebagai penjawat awam (tetap) kemudian diarah ke Jabatan Penilaian & Perkhidmatan Harta WPKL (JPPH WPKL).

Mac 2008
Memulakan tugas sebagai pengajar Al-Quran dan Fardhu-Ain di bawah naungan Darul Fawwaz yang dikelolakan oleh pasangan suami isteri, Ustaz Haji Azwan bin Haji Ali dan Ustazah Muzayyah.
Pertama kali mengundi, alhamdulillah kemenangan ditetapkan pada golongan yang benar mahu mandaulahkan Islam.

April 2008
Mendaftarkan diri sebagai pelajar pengajian jarak jauh Universiti Utara Malaysia (UUM) untuk pengajian Ijazah Sarjana Muda (kepujian) Pentadbiran Awam.
Julai 2008
Penubuhan UMI WA ABI ENTERPRISE yang melakukan kaloborasi antara saya sebagai pengurus@pemodal dan Cik Ail (pak cik saya) sebagai pegawai hal ehwal pemasaran dan jualan kereta terpakai.

Nov 2008
Memulakan tugas sebagai Bilal (rawatib) untuk Masjid Usamah bin Zaid, Wangsa Maju. Merupakan masjid yang paling bongsu di WPKL yakni masjid ke-54 bertaraf zon.

Dis 2008
Mengikat talian hubungan dengan mar'ah yang insya-Allah menjadi pelengkap syarak dan sunnah Rasulullah dalam sedikit masa lagi, Insya-Allah.

Saya merafa'kan setulus kesyukuran kepada Rabb Al-Jalil dan kepada hambanya yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam kelangsungan hidup ini. Untuk perancangan di masa hadapan kiranya ada sebagai alur laluan selagi mana ianya realistik dan ada daya usaha untuk menuju ke arah yang demikian.
Az-Zahir

No comments: