17 January 2009

JIhad : Gaza / Kuala Terengganu

Hari ini saya mulakan hari dengan bertugas di masjid untuk laungan azan Subuh, saya tidur di rumah Ustaz Reimi kerana sedikit kerisauan jika lambat sedar kerana seharian mengadap laptop untuk menyudahkan tugasan kelas yang berlangsung tadi.

Di kelas hari ini semasa sesi kelas pagi, maddah Perhubungan Etnik memulakan pengajaran. Pensyarah bagi subjek ini En. Azizi yang banyak melontarkan pandangan luar kotak yang disahut oleh saya sebagai bahasan positif. Ingat tadi, ada kami sebut berkenaan PPSMI, falsafah sebenar perlembagaan dan banyak lagi. Peluang yang diberi untuk memberi pandangan itu sebaiknya digunakan oleh saya untuk menimbulkan polemik minda tajdid yang positif untuk diri dan kawan-kawan.

Pada sebelah petang ada sesi pegucapan awam bagi subjek English for Communication, saya pilih tajuk 'Boycott Israelian Product' atas semangat memberi kesedaran kepada rakan-rakan agar ada sensitiviti tentang apa yang berlaku. Nampaknya tidak ramai yang mahu cakna, mungkin yang kena bom bukan mak bapak, adik beradik, anak pinak mereka. Tapi bukan ke mereka saudara seIslam yang dipertanggungjawabkan oleh Allah kepada kita?

Kelas berakhir 5.30pm.

Selepas maghrib saya cuba menyampaikan perkongsian wacana ilmu dengan mengaitkan Islam dalam perspektif barat. Walaupun kitab yang dipegang saya ialah "Matan Al-arba'in" tetapi wacana lebih kearah tazkirah pemerahan minda, insya-Allah ada manafaatkan pada diri saya terutamanya selain pada jemaah sekalian.

Pulang dari masjid terus laptop dihadap untuk mengetahui keputusan pilihanraya. Alahamdulillah, kemenangan hak pada yang benar mahu mendaulahkan Islam, insya-Allah.

Tetapi ketika kumpulan Islam di Kuala Terengganu ini menang mengikut lunas ketetapan demokrasi di Malaysia, ingat terus saya ketika ini juga Gaza masih dibedil dan digasak oleh Yahudi laknatullah. Perjuangan yang belum selesai dan tidak akan selesai, itulah hakikat perjuangan.


Jihad saya pada ruangan saya, tidak tahu layak dipanggil jihad atau tidak? Kuala Terengganu juga jihad, acuan Malaysia. Di Gaza pula jihad juga. Tapi, acuan mana yang mampu dan dapat disumbangkan?Termanggu..

Az-Zahir

No comments: