12 February 2009

Rancangan 2 dalam 1 iLuvislam dot com : tidak kesampaian


UPM & MMU

Sedikit terkilan kerana perancangan untuk mempamerkan buku iLuvislam di Forum Musikal di MMU Cyberjaya tergendala dek kerana ruangan yang terhimpit sesak. Saya tidak mampu ke sana sendirian kerana tidak pernah sekalipun sampai. Takut jika sesat dan tidak sempat untuk hadir kuliah Maghrib di kolej 13 UPM Serdang.

Sahabat saya Ustaz Hisyam, imam besar masjid UPM Serdang @ pegawai Pusat Islam UPM Serdang menghantar mesej jemputan untuk menyampaikan kuliah di kolej ke 13 petang semalam sejurus sebelum waktu pejabat tamat, saya katakan yang saya akan hadir dengan pakaian pejabat kerana untuk pulang mengambil jubah atau baju Melayu dan kain sarung agak tidak praktikal. Sebenarnya saya teruja untuk hadir kerana yang akan dihadapi nanti adalah adik-adik muda yang sesuai dengan penyampaian wacana saya. Saya memuat turun dari internet kertas kerja bertajuk “Adab-adab Menuntut Ilmu” yang telah dibentangkan oleh ustaz dari negara jiran untuk dibahaskan.

Surat lantikan rasmi sebagai penceramah jemputan Pusat Islam UPM Serdang juga telah dikeluarkan dan saya dijadual bertugas di surau kolej ke 13 setiap hari Rabu untuk sesi itu hingga penghujung semester dalam bulan 5. Insya-Allah akan saya gunakan kesempatan ini sebaiknya untuk menyampai dan memperingat terutama untuk diri sendiri.

A’la kulli hal, kerana kesesakan lalulintas dan maskhalah oleh akh Yus (moderator soal jawab agama iLuvislam.com) yang juga Timbalan Presiden Persatuan Mahasiswa MMU Cyberjaya menyebabkan saya menukar fikiran dan membatalkan misi di MMU walaupun segalanya telah diatur, sebelum itu saya telah mengambil stok dari akh Udon sebanyak 15 buah, ukh Umi (Nisa’) 20 buah dan ukh Intan (wakil IPT UIA PJ) 7 buah lalu terjumlah semuanya sebanyak 42 buah, memang saya terkilan kerana hajat tidak sampai untuk ke MMU tetapi tidak mengapa perancangan seterusnya insya-Allah akan menebus kemaslahatan malam ini. Sebelum pulang saya hadiahkan sebuah buku kepada Ustaz Hisyam untuk beliau hadamkan dan insya-Allah memudahkan promosi di UPM kelak. Saya juga sempat bersua muka dengan akh Aimi selaku wakil IPT UPM sedikit ta'aruf dengan beliau. Kebetulannya dia memang penghuni kolej ke 13.

“Kita merangcang Allah merancang, dan Allah-lah sebaik-baik perancang”

Pasti ada hikmahnya, insya-Allah saya akan adakan perjumpaan bertentang mata dengan akh Yus demi membincangkan perkara berbangkit dengan iLuvislam dot com, mungkin banyak cernaan positif akan termangkin antara duo pemikir ini insya-Allah.

Alhamdulillah

Saya cuba sampaikan kuliah maghrib semalam dengan sudut sisi yang tersendiri, adik-adik jemaah yang mencecah 20 orang nampaknya menunjukkan minat apatah lagi bila disentuh bab ikhtilat, hakikat, pemikiran, kejiwaan dan lain-lain.

Sempat juga mempromosikan http://www.iluvislam.com/ dan http://kalamkhalifah.blogspot.com/ kepada jemaah sekalian. Saya nampak sinar as-syabab yang penuh dengan fitriyyah fikriyyah islamiyyah akan menggegar dan mentransformasikan Malaysia sedikit hari lagi. Penekanan perlu diberi kepada adik siswa seawal masuk ke laman menara gading lagi maka saya yakin insya-Allah beberapa tahun kedepan medan perjuangan risalah akan dikuasai kita majoritinya. Membentuk jiwa dan pemikiran itulah sasaran saya terutamanya.

”Jiwa dan hati yang penuh ehsan akan membuahkan fikiran yang sentiasa positif lalu terlahirlah perlakuan yang baik sahaja.”

Selesai sudah bersolat Isyak diimami saya dengan berpakaian formal pejabat bersongkok hitam juga, saya diberi kepingan koyakan kertas yang bertanyakan soalan daripada muslimat. Insya-Allah minggu depan akan saya usahakan jawapan yang sebias mungkin untuk manfaat bersama insya-Allah.

Aturan

Mesej dari akh Nuar dari UKM untuk program malam ini dan ukt Amalina dari UM untuk program malam esok sehampir pasti insya-Allah. Kedua mereka menyatakan persetujuan untuk komited dalam promosi penjenamaan iLuvislam dot com melalui jualan buku sulung ini. Program NISA’ Lembah Pantai pada hari Ahad juga masih dalam landasan, cumanya diri saya yang semakin kempis dengan mehnah dunia.

Masaalah sudah dikenal pasti dan tidak perlu dibincangkan lagi, yang perlu adalah gerak kerja untuk melangsaikan masaalah tersebut. Dan saya yakin Allah ta’ala akan memudahkan segala urusan tersebut kelak dan mengembalikan nur kurniaan yang telah dicalitkan kepada kami satu masa dahulu dikembalikan insya-Allah.

Az-Zahir
Penasihat iLuvislam dot com

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikom..
Maaf kerana tidak dapat sama2 jayakan perancangan malam hari tu. Alhamdulilah peserta yang dianggarkan datang pada forum tersebut hanya sekitar 60 orang.Tetapi yang hadir ialah 150++ orang. Alhamdulilah

Insya Allah kita akan bertemu...

WaAllahualam :)

Zahiruddin Zabidi said...

Wassalamualaikum..

Tidak mengapa akhi Yus, insya-Allah di masa depan kerjasama yang lebih utuh dapat digarapkan.

Tahniah juga diatas kejayaan menganjur forum tersebut. 150++ orang lebih datang, bayangkan apa akan terjadi kepada buku iluvislam...

Wallahua'lam