13 February 2009

Hari Minggu : Minggu ke-3 Febuari

Hari minggu yang agak sibuk sehinggakan tidak termampu untuk saya mencatit di dalam ruangan ini. Hari ini, dah mula kerja rutin macam biasa sebagai seorang penjawat awam setelah cuti mingguan 2 hari. Masuk seawal 7:30 pagi pulang 4:30. Kemudian bersiap untuk ke masjid untuk tugasan warisan Saidina Bilal ibnu Rabah di Masjid Usamah bin Zaid, insya-Allah kemuidan jika diizinkan Allah akan ke Taman Melati, rumah Kak Ti untuk mengajar anak-anak dia mengaji. Dah lama ketangguhan, kadang saya lapang mereka ada hal, begitulah sebaliknya apabila mereka lapang maka saya pula tidak.

Seawal Subuh tadi sudah ke Masjid Usamah bin Zaid untuk laungan panggilan Subuh. Sebelum ke KL Sentral. Perjalanan hampir 20 minit itu kadang-kadang banyak bahayanya. Namun apakan daya, motorsikal itulah gunanya saya. Banyak jasanya, nanti hendak dipulangkan ke kampung pula, motor di kampung enjin dicuri orang. Kesian adik-adik berkaki ayam ke sekolah, berpanas terik. Saya akan pinjam pakai dulu motorsikal sepupu, itupun kalau dibagi. Kalau tidak…hmm…

UM-Akademi Pengajian Islam


Semalam seharian di Akedemi Pengajian Islam Universiti Malaya, pengajian maddah Iman dan Kehidupan karangan Professor Dr Yusoff al-Qardawi begitu memberi kesan pada saya yang semakin kemarau ilmu ini. Kupasan Ustaz Alias seorang bekas pencen yang tenaganya bagai sang teruna jantan. 3 jam tanpa henti bersilat di dalam gelanggang dengan penyampaian yang sangat efektif. Saya dan kebanyakan kawan sekelas yang senior amat berpuas hati, tidak sesal kami di sini mengorbankan sedikit tenaga, masa dan wang ringgit. Sehingga tidak sesekali kami minta untuk ‘take 5’ sekalipun.

Perbahasan Khalaf dan Salaf diberi perhatian apabila perbahasan sifat-sifat Tauhid. Apabila perihal Tauhid Uluhiyyat, Rububiyyat dan Hakimiyyah dibahaskan secara ilmiyyah maka ramai juga yang memberi persoalan. Ibnu Taimiyyah khilaf kepada Ibnu Khaldun dan sebaliknya. Akhlak berasaskan Tauhid adalah yang terbaik dan tiada tolak bandingnya lagi di sisi manusia mahupun Allah taala.

Sebelah petang pula pengajian “Usul Tafsir” mengambil tempat, berat juga tajuknya kali ini. Lagi banyak yang dibahaskan sehingga menimbulkan polimik sementara di dalam kelas, perkataan Khalaf dan Salaf semakin jelas kedengaran. Pensyarah kali juga adalah mereka yang juga amat berpengalaman dalam bidang tersebut. Saya sendiri ambil bahagian dalam perbahasan yang dikira sangat menarik, inputnya amat berkesan. “Tangan Allah menolong mereka…” Ayat ini sudah cukup memakan masa untuk dibahaskan, tapi yang pastinya kami berbahas kerana mahukan ilmu yang terbaik untuk disampaikan kepada mereka yang akan menerimanya.

Kelas habis 5.30 petang dan saya berkenalan beberapa orang kawan senior yang dari pelbagai lapangan. 2 orang yang agaka rapat dikenali Cikgu Rosli dari Bangi, seorang cikgu kauselor dan Hairi pula seorang penulis skrip drama, pengarah dan pelakon juga, teruja juga. Persekitaran baru ini menyegarkan saya, meneroboskan urat saraf yang agak tersumbat sebelum ini. Akan saya kejar cinta ilmu kerana agamaMu ya Allah.

Taman Melewar

Selepas solat Maghrib berjamaah di Masjd Ar-Rahman, UM. Terus saya ke Taman Melewar pula kerana yang beraksi di pentas malam ini adalah Tuan Guru Dato’ Haji Nik Abdul Aziz bin Haji Nik Mat. Ambil aura dan berkat ulama’ dan pemimpin harakah siasah dan dakwah yang tiada galang gantinya kelak.

Pulang hampir pukul 2 baru dilelapkan mata, kemudian bangkit pula..tengok jam sudah pukul 5:30 pagi..bersiap untuk bertugas Subuh….

Az-Zahir
Penasihat iLuvislam dot com

No comments: