08 December 2009

Surat tawaran kedua

Alhamdulillah, limpahan rasa syukur tidak terhingga kehadrat Allah SWT.

Ternyata di sebalik satu kegagalan terdampar sejuta peluang kejayaan. Di sebalik satu kekecewaan terbentang sejuta kegembiraan.

Satu emel daripada pihak Galeri Ilmu Sdn. Bhd. (syarikat penerbitan buku best-seller ‘Aku Terima Nikahnya, Bercinta Sampai ke Syurga dan Rindu Bau Pohon Tin’ tulisan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil@Abu Said http://www.saifulislam.com/) telah saya terima.
_________________________

Assalamualaikum

Semoga Tuan sentiasa di dalam rahmat dan kasih sayang Allah.Tuan,

1. Saya telah meneliti proposal berkenaan penulisan motivasi agama yangtelah Tuan e-melkan tempoh hari. Sukacita dimaklumkan, pihak kami berminatuntuk menerbitkan buku berkenaan.

2. Rangka kandungan yang telah Tuan senaraikan sangat relevan dengankonsep buku yang cuba diketengahkan. Cuma terdapat beberapa perkara yangsaya rasa perlukan perhatian daripada pihak Tuan untuk memantapkan isikandungan buku ini berdasarkan contoh bab yang disertakan kepada saya:

a) Kupasan persoalan dan sokongan hujah - untuk mensasarkan buku inikepada semua lapisan masyarakat dan juga golongan bukan Islam, kupasanperlulah lebih santai dan disokong dengan dalil naqli dan aqli.- Contoh Bab Poligami amat terkesan. Namun untuk Bab Al-Quran, sayasarankan dikukuhkan lagi dengan bukti-bukti saintifik (mungkin) yang bolehmenguatkan hujah.- Santai tidak bermakna kupasan yang terlalu “longgar”. Huraiannya mudahdifahami, tidak begitu berat untuk dihadam dan yang lebih penting, elemendakwah dan tarbiah sampai kepada pembaca.

b) Rujukan – saya yakin Tuan ada membuat penyelidikan untuk setiap isuyang dikupas. Diharap dapat disertakan sumber yang dirujuk di akhir setiapartikel sebagai kredit dan sokongan fakta.

3. Bersama-sama ini saya sertakan surat tawaran menulis daripada JabatanBuku Galeri Ilmu Sdn Bhd yang menandakan Tuan secara rasminya telahditerima untuk menulis bersama kami. Di dalam surat ini disertakanterma-terma umum perjanjian antara penerbit dan penulis. Satu suratperjanjian lengkap akan ditandatangani oleh Tuan apabila buku ini siapkelak.

4. Umumnya, Tuan diberi tempoh tiga (3) bulan untuk menyiapkan manuskripbuku ini. Sekiranya terdapat kekangan mendatang, diharap dapat maklumkankepada saya. Insya-Allah, saya bersama team editor sedia membantu.

5. Penghantaran manuskrip boleh dibuat secara berperingkat atau sekaligus.Tetapi saya lebih menggalakkan Tuan membuat penghantaran secaraberperingkat (bab ke bab). Ini dapat membantu saya memantau prosespenulisan dan sekiranya ada kandungan bab yang perlu diubah, bolehdikemaskini segera.Tahniah sekali lagi dan selamat menulis!

Sekian, terima kasihWassalam

NASRI BIN NASIR (013-7656245 / 03-614 21 614)
Galeri Ilmu Sdn Bhd,
No 44, Jalan Pekaka 8/3,
Seksyen 8, Kota Damansara,
Selangor.

http://www.galeriilmu.com.my/
http://bukugaleri.blogspot.com/

No comments: