14 December 2009

Puisi tersiar di Berita Harian

Petang semalam saya menerima satu mesej melalui telefon tangan daripada sahabat saya, saudara Syafiq Zulakapli, klik di sini http://typeace.blogspot.com/


Beliau adalah salah seorang editor PTS yang juga sudah agak lama berkecimpung dalam arena sastera tanah air sebagai penyair dan cerpenis. Yang paling menarik ialah beliau merupakan lulusan ijazah syariah dari Universiti al-Azhar, Mesir.

Katanya kepada saya melalui sistem pesanan ringkas, “Salam syeikh…Tahniah la puisi di Berita Minggu hari ni…Penyair baru…=)”

Saya kemudiannya terus bergegas ke kedai mamak berdekatan untuk mendapatkan naskah Berita Minggu. Alhamdulillah, inilah puisi sulung saya yang diterbitkan di dada akhbar. Saya berasa sangat gembira dan insya-Allah akan terus mengukir bait demi bait syair yang tentunya berkisar kepada perjuangan agama, negara dan bangsa.
___________________________________________________

Puisi ini telah diterbitkan oleh Berita Harian, 13 Disember 2009, Sabtu. Mukasurat 21, Bahagian Sanggar Kreatif.
___________________________________________________

Ada apa…

Madah apa merentap jiwa
Mengaduh tanpa malu
Kerana dunia ini bukan lagi seperti
kala dulu
Emosi dijarah terus mendedah
Akhlakmu, akhlakku
Apakah hanya pada tinta dakwat
Bacul mulut mengesat
Atau amalan yang berkonsistensi
Malu ku, malu mu amat
Bangsa dan agama ternoda bahkan dinoda
Tanpa mampu
Anak watannya mendengus tegap

Ini hak agama kami!
Ini hak sang pertiwi!
Agama melapik kehormatanmu
Disisih agama tersisihnya bangsa
Melayu itu bukan apa tanpa agama
Sedarlah
Agama melangkaui jenayah
warna, kulit dan juga rupa

Hatimu
Nuranimu
Fitrahmu

Fikir dan zikirkanlah

Zahiruddin Zabidi
3 Disember 2009
Wangsa Maju, Kuala Lumpur.




No comments: