07 December 2009

9/10 + 1/10 = ?

Bekerja sendiri merupakan impian yang popular di kalangan kita semua. Kebebasan daripada belenggu masa dan arahan serta tanggungjawab yang berat dalam kerajaan contohnya, amatlah diimpikan. Dalam erti kata lain ramai menyedari bahawa hanya dengan berniaga sahaja mereka akan mengecapi kepuasan mutlak kendiri.

Ramai yang menggunakan hujah hadith yang disandarkan kepada Nabi Muhammad SAW memberitahu bahawa 9/10 daripada rezeki itu adalah daripada perniagaan. Maknanya di sini 1/10 adalah merujuk kepada kategori orang makan gaji.

Apa kata jika seseorang itu adalah seorang pekerja kerajaan dan dalam masa yang sama dia mampu melaksanakan perniagaan sambilan atau secara kongsi apakah kategorinya pula? Ramai yang tidak menyangka bahawa kaedah itulah yang paling praktikal untuk pemula bagi sesebuah perniagaan.

Golongan ini adalah kategori yang paling bijak kerana termasuk dalam kumpulan bisnes + pekerja = 9/10 + 1/10 = 10/10. Namun perlu diingatkan bahawa ada etika yang perlu dipatuhi dalam kita merealisasikan hasrat yang sebenarnya tidak semudah berbicara ini.

Kita juga tidak menafikan sudah ramai yang menjalankan aktiviti serampang dua mata ini, namun akhirnya kebanyakan daripada mereka tercicir pada kerja hakiki yang menagihkan tanggungjawab kepada majikan dan pelanggan. Keluarga sendiri juga terabai kerana kesibukan yang amat ciptaan diri mereka sendiri.

Antara perniagaan sampingan yang dilihat popular di kalangan masyarakat kita ialah seperti:

1. -MLM

2. -Insuran

3. -Kraftangan

4. -Perunding Majlis

5. -Hartanah

6. -Pemasaran internet

7. -Kereta terpakai dan banyak lagi

8. -Pasar malam

Namun perlu dinyatakan bahawa janganlah kita sahaja memandang kepada keuntungan daripada perniagaan yang menunjuk nisbah 9/10 tadi. Ini adalah kerana nisbah 9/10 itu juga melibatkan pengorbanan wang, masa, risiko, usaha dan pelbagai aspek lagi yang juga menuntu nisbah 9/10 tadi.

Jangan kita hanya terpana dengan 9/10 keuntungan kerana 9/10 di sebalik kesenangan itu perlu dinisbahkan kepada ranjau yang harus ditempuhi dalam berniaga.

Ahmad Zahiruddin bin Mohd Zabidi
Timbalan Ketua Pemuda PUM
Penasihat iluvislam.com
http://kalamkhalifah.blogspot.com/

No comments: