06 October 2009

Wardatul Iman III

Hari ini Ustaz Abdul Kadir berjanji untuk habiskan pengajian tentang pengertian Iman, Islam dan Ihsan. Ada suatu perkara besar yang bakal menyusul kelak, segala perangcangan sudah rapi. Tinggal lagi menghabiskan lebihan tanggungjawab kepada agama untuk mendidik ummah, khususnya syabab di universitinya.

“Alhamdulillah, wa sholatu wassalamu ‘ala Rasulillah, amma ba’du..” Ustaz Abdul Kadir memula bicara setelah melafazkan salam kepada muridnya.

“Hari ini kelas hanya akan berlansung setengah jam kerana ana kena uruskan beberapa hal lagi untuk misi keamanan ke Palestin,” terpancar cahaya kegembiraan di muka Ustaz Abdul Kadir. Memang azamnya untuk kembali ke tanah anbiya’ itu setelah kali terakhir ke sana semasa menuntut di Jordan.

Seisi kelas hening, ada raut kesedihan dan kesayuan kerana mereka tahu Murabbi mereka ini akan meninggalkan mereka, mungkin tidak akan kembali lagi.

“Baiklah, sambung balik pengajian kita, dah sampai mana ye?” tanya Ustaz Abdul Kadir sambil membelek-belek helaian buku silibus maddah Iman dan Kehidupan itu.

“Pengertian Ihsan dan pecahan Tauhid mengikut Ahli Sunnah wal Jamaah.” Jawab Yahya yang berada mengadap dengan Ustaz Abduk Kadir.

“Baiklah, spepertimana yang kita tahu. Tauhid itu secara yang paling jumhur dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu....?” Ustaz Abduk Kadir mendepakan tangan sambil meminta muridnya mejawab.

“Tauhid Rububiyyah, Uluhiyyah dan Asma’ wa sifat.” Hampir keseluruhannya menjawab.

“Apakah pengertian Tauhid Rububiyyah, Taufik?” soal Ustaz Abduk Kadir rambang sahaja.

“Percaya Allah sebagai Pencipta, Pentadbir, Pemberi, Pemilik dan Pemutus untuk apa sahaja makhluk, benda, urusan yang ada di dunia ini. Dalilnya ialah ayat kedua surah Al-Fatihah yang bermaksud ‘Maha suci Allah tuhan sekalian Alam’.”

“Sebab itulah sebenarnya orang bukan Islam juga sebenarnya percayakan Allah, cuma secara langsung atau tidak. Malah orang Yahudi dan Nasrani juga percayakan Allah pada asalnya, namun mereka telah mensyirikkan Allah, menyeleweng lagi teruk mereka telah menyendarkan segala pendustaan itu kepada Allah, mengatakan Isa dan Uzair adalah anak Allah, menjadikan paderi dan pendeta mereka setaraf dengan Allah. Dan banyak lagi, namun jika ditanya tentang kepercayaan mereka kepada Allah dalam pemahaman mereka maka tidak mampu mereka nafikan, banyak sudah contoh yang kita bincang semalam kan..,” Ustaz Abdul Kadir menghela nafas.

“Ada soalan setakat ini?” Ustaz Abdul Kadir memandang keseluruhan isi kelasnya, ini mungkin kali terakhir beliau bertemu mereka.

“Baik, Kita sambung pula dengan Tauhid Uluhiyyah.”

“Siapa mahu mensyarahkannya?”

Diam seketika, masing-masing merasakan deruan nafas dan darah bergolak.

Aduh, inilah sikap pelajar kita majoritinya, jarang mempersoalakn secara kritis malah hanya meneguk bulat-bulat apa yang disampaikan. Kadang-kadang mengundang bosan kepada tenaga pengajar.

Yang kita perlukan ialah perbincangan ilmiah yang harmonis. Mungkin juga kerana kurangnya pembacaan di kalanga pelajar yang menyebabkan mereka tiada persoalan untuk diutarakan, cukuplah dengan menerima sahaja.

Dan akhirnya, kita terus akan terbelenggu dengan Mazhab Taqlid. Walhal yang secantiknya kita boleh ke laras Ittiba’.

“Ana cuba Ustaz,” sahut Ikram. Yakin sekali raut wajah Presiden JMI ini. Patulah menjadi pilihan untuk menerajui Jemaah Islam Universiti.

“Tauhid Uluhiyyah ialah kepercayaan tentang hanya Allah yang layak disembah, tempat meminta, memohon pertolongan, rezeki rahmat dan segalanya. Dala erti kata tidak mensyirikkan Allah dengan bergantung kepada selainnya. Hanya beribadah dan melakukan apa sahaj kerana Allah, kul inna solati wanusuki wa mahyaya wa mamatu lillahi rabbil alamin.” Tegas dan padat hujah anak muda ini.

Ustaz Abdul Kadir tersenyum.

Seisi kelas diam.

“Ada yang mahu menambah?” soalnya.

Kelihatan Azman mengangkat tangan.

“Silakan.”

“Kalau ana katakan bahawa Tauhid Uluhiyyah ini adalah khusus untuk orang Islam kerana hanya orang Islam yang beribadah kepada Allah, walaupun agama Yahudi dan Nasruni malah manusia secara amnya percayakan tentang kewujudan Allah namun mereka tetap dikira kufur kerana telah mensyirikkan Allah dengan menyembah, mengharap dan meminta kepada selain-Nya. Itulah yang ana faham mengenai tauhid Uluhiyyah melalui pembacaan ana.” Azman menyudahkan bicara.

Selagi lagi Ustaz Abdul Kadir tersenyum puas.

“ Sekarang ni terungkailah sudah pengertian Tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah, dan mengenai Tauhid Asma’ Wa Sifat ini panjang ulama’ bahaskan. Bahkan perbezaanya amat ketara antara golongan Khalaf dan Salaf.”

“ Ana lebih suka ambil yang mudah untuk kita fahami, jangan kita susahkan otak kita untuk memikirkan perkara yang tidak perlu kita fikirkan. Dalam bab Tauhid Asma’ Wa Sifat ini, kita hanya kena yakin dan percaya dengan kalam Allah dalam Allah memperumpamakan diri-Nya sendiri. Tak payahlah kita duk bahas bagaimana berdirinya Allah, bagaimana Mendengarnya Allah kerana ianya hanya membuang masa. Malah mampu menjerumuskan kita kearah kesesatan, nauzubillah.”

“Apabila Allah kata Dia Maha Mendengar dan Melihat, maka kita kena percaya tanpa takwil akan kalam Allah itu sesuai dengan kuasa dan cara-Nya sendiri tanpa perlu kita bahas dan fikir bagaimana Allah itu melihat,mendengar dan sebagainya. Itulah adalah akidah Ahlul Sunnah Wal Jamaah mengenai Tauhid Asma Wal Sifat Allah ta’ala.”

“Jelas?” tanya Ustaz mahukan kepastian.

Sekali lagi kelas keheningan dari soalan, tandus. Samada faham atau tidak, hanya Allah dan diri mereka sahaj yang tahu, kalau yang kurang faham seterusnya dating berjumpa Ustaz dan bertanya, baguslah. Jika berdiskusi sesama mereka pun sudah cukup bagus, namun jika ada yang memang tidak kisah tentang kefahaman atau tidak, ini akan menimbulkan masalah.

Apabila ada salah faham, salah pengertian. Mungkin mengundang,

Sesat.

Nauzubillahi Min Zalik.

“Seterusnya kita akan belajar tentang Ihsan, iaitu pelengkap asas Akidah Islam itu sendiri. Setelah mengetahui ciri-ciri Islam dan Iman, maka kita juga kena tahu pasal Ihsan. Mengikut hadis Jibril yang sudah belajar bulan sudah. Apabila Rasulullah ditanya oleh Jibril tentang Ihsan, Rasulullah lantas menjawab ‘Beribadah kepada Allah seperti melihat-Nya, jika tidak mampu yakinlah bahawa Allah sentiasa memerhati kamu’ maksudnya, kesempurnaan Akidah Islam apabila kita mengamalkan dengan segala anggota setelah bersyahadah, solat, puasa, zakat dan haji kerana keyakinan dan percaya kepada Allah, Malaikat-Nya, Rasul-Nya, Kitab-Nya, Hari Kiamat dan Qada’ dan Qadar-Nya, dan ini semua akan dilakukan dengan seikhlas mungkin kerana yakin Allah sentiasa mengawasi dan mengetahui setiap saat dan detik yang berlaku pada kita. Dengan ini keihklasan yang sebenar akan wujud apabila kita tahu Allah sentiasa bersama kita.”

“Segala amalan, aktiviti, niat, keinginan akan dilakukan hanya kerana Allah bukan untuk ditunjuk-tunjuk lagi kerana percaya Allah melihatnya, segala kejahatan yang dilarang oleh Allah akan digeruni kerana Allah dan Malaikat Raqib dan Atib sedang memerhati dan mencatat setiap amalan kita baik mahupun buruk.”

“Lantas sempurnalah akidah yang hakiki berteraskan amalan keislaman yang disulami keimanan dan disempurnakan dengan keihsanan. Daripada seorang muslim, seseorang itu akan menjadi seorang mukmin dan mukhlish lantas tidak mustahil menjadi seorang muttaqin, insya-Allah.” Ustaz Abdul Akdir menyudahkan bicara sambil menghirup nafas dalam, begitu mendalam dan bermakna.

Sambil menambah: “Dan..syurgalah menjadi habuan para solehin ini, doakan diri kita semua bersam mereka insya-Allah.” Kelihatan berkaca mata Ustaz Abdul Kadir, itulah tarbiah hati yang disampaikan kerana untuk sampai juga ke dalam hati syabab al-din di depannya. Para pewaris ilmu yang bakal mencorak iklim dakwah selang beberapa tahun dari sekarang.

Syarahan Ustaz Abdul Kadir begitu lain pada hari ini, walaupun tidak sehebat pemidato yang sedang menaikkan semangat tenteranya untuk menuju medan jihad. Namun terlihat jelas kesannya, ada muridnya yang hampir sahaja menangis walaupun ini bukanlah cerita sedih, namun dalam diam mereka sedar walaupun mereka bakal ustaz dan Ustazah namun makam mukhlishin jauh sekali.

“Kita berhenti di sini, insya-Allah kalau ada apa-apa soalan boleh emel ana ye, doakan ana selamat tiba dan kembali dari misi ini. Ana minta maaf dengan izin Allah dari antum semua dan ana halalkan segala ilmu ana yang kurang kepada antum, ana minta maaf atas kekurangan ilmu yang ana sampaikan dan rajinlah antum semua belajar dan membaca, kemudian bertanyalah jika tidak faham kepada mereka yang ahli. Allah ta’ala berfirman yang bermaksud: ‘Tanyalah kepada ahlinya jika kamu tidak mengetahui’”

“Wassalamualaikum,” salam akhir dari seorang Murabbi.

“Wa’alaikumussalam warahmatullahi ta’ala wa barakatuh.”

Setelah berpelukan sesama, meminta maaf dan berbual-bual seketika, Ustaz Abdul Kadir pun berjalan menuju ke blok bangunan pejabat. Itulah kali terakhir susuk tubuhnya kelihatan di Universiti Darul Taqwa ini.

Setelah beberapa lama kepergian Ustaz Abdul Kadir ke Palestin atas misi keamanan, universiti digemparkan dengan berita yang amat menyayat hati, namun setengah mereka melafazkan syukur dan tahniah pula. Ustaz Abdul Kadir dikhabarkan telah terbunuh dalam satu siri serangan bom Zionis laknatullah ketika sedang menguruskan mangsa-mangsa tempatan.

“Alhamdulillah, Ustaz kita bertemu Allah dalam keadaan syahid, impiannya sudah tercapai, kita bagaimana?” Kata murid-murid Ustaz Abdul Kadir sesama mereka.

Semoga sebaris namamu dengan para mukhlishin dan muttaqin di alam sana, insya-Allah.

-tamat-

1 comment:

with_maimi said...

Assalamualaikum ustaz...

Sambungan nya menarik.. Semoga kita dilindungi dengan rahmatNya.. insyaALLAH...