05 November 2010

Saya dan Siasah Kepartian: Satu Pandangan

Oleh Zahiruddin Zabidi

PERNAH beberapa kali persoalan ini saya bincangkan dengan sahabat-sahabat. Ya, selain daripada isu kawan-kawan yang masih belum berkahwin, isu bisnes buku, penerbitan, sastera, pengajian, isu agama, semestinya isu yang juga sentiasa meniti di belahan bibir saya adalah politik/ siasah kepartian dalam negara kita.

Sehingga saat tulisan ini dibukilkan saya masih lagi bukan ahli kepada mana-mana parti berdaftar baik UMNO mahupun PAS. Jika ada yang bertanya, saya hanya akan menjawab, “Belum tiba masanya.” Ah, saya punya agenda tersendiri.

Namun salah jika labelkan saya sebagai seorang yang anti-siasah kerana genap sahaja umur layak mengundi saya dengan girangnya terus mendaftarkan nama di pejabat Pos bagi menjadi salah seorang rakyat Malaysia yang layak mengundi.

Ada satu persoalan yang menarik dan mungkin ianya sudah dibincangkan oleh siasawan mahupun cendekiawan dari dalam dan luar negara. Malah mungkin sahaja ianya sudah dibincangkan oleh para pemikir Islam dan bukan Islam sekalipun.

Apakah yang perlu dilakukan bagi melakukan tajdid ataupun transformasi dalam siasah? 

Apa yang perlu diperhatikan di sini adalah, apakah faktor yang menyebabkan Islam naik dan apakah pula yang menyebabkan Islam tersungkur akhirnya. Dalam tidak sedar kebanyakan sarjana Islam sekalipun masih kecanduan dengan kegemilangan Islam yang sudah tinggal sejarah dan hanya boleh dibaca dalam lembaran naskhah-naskhah kertas sahaja. Sedangkan pada hari ini, Islam hanya tinggal sebagai agama bagi ibadah ritual dan bukannya sebagai cara hidup yang menyeluruh.

Dari sinilah bermulanya perbincangan saya dengan seorang sahabat. Antara persoalannya adalah - antara pemimpin dan rakyat, yang manakah sebenarnya merupakan faktor utama yang membawa kepada perubahan?


Pemimpin yang sudah berubah tidak disokong oleh rakyatnya manakala rakyat yang sudah bersedia menerima perubahan masih di bawah kepompong kekuasaan pemimpin yang tidak mahu berubah, apakah solusinya?

Teringat kita dengan hadis soheh daripada Rasulullah yang menerangkan kedudukan agama itu adalah terletak pada pemimpin. Nah, kita boleh faham dari sini bahawa kedudukan agama itu akan diutamakan apabila pemimpin mengutamakan Islam sebagai dasar sebagaimana yang Rasulullah lakukan di Madinah. Merekalah yang akan dipertanggungjawabkan sekiranya agama tidak diletakkan di tempat yang sepatutnya dalam pemerintahan mereka.

Namun, apakah di Malaysia pada hari ini, dengan keadaan masyarakat yang berbilang kaum yang kita miliki sudah bersedia menerima Islam sebagai dasar utama dalam pentadbiran negara ini? Maksudnya jika PAS pada suatu masa akan dapat memerintah Malaysia dengan bantuan rakan-rakan mereka, apakah mereka semuanya bersetuju dengan agenda PAS yang mahu mendaulatkan al-Quran dan hadis sebagai perlembagaan tertinggi.

Teringatkah kita kepada sirah Rasulullah tatkala baginda ditawarkan dengan tahta, harta dan wanita melalui bapa saudaranya, Abu Talib di awal dakwahnya di Makkah? Mengapakah Rasulullah tidak sahaja menerima tawaran tersebut dan dengan takhta sebagai raja dan harta yang banyak itu bolehlah baginda memaksa dan menyogok penduduk Makkah masuk Islam.

Semuanya ditolah Rasulullah, bahkan Rasulullah menjawab kepada bapa saudaranya itu dengan satu jawapan yang sangat padu dan indah. Kata baginda, “Jikapun matahari diletakkan di tangan kananku dan bulan diletakkan di tangan kiriku nescaya aku tidak akan menghentikan dakwah risalah ini.” jawapan itu menyebabkan Abu Talib akur malah menyatakan sokongannya kepada Rasulullah.

Maknanya di sini, kekuasaan bukanlah segala-galanya. Kemenangan juga bukan segala-galanya dalam menuju ke arah transformasi. Ianya akan terjadi secara sunnatullah apabila rakyat sudah bersedia ke arah transformasi secara menyeluruh.

Justeru, jika benar kita rakyat Malaysia mengimpikan satu transformasi bagi melenyapkan hagemoni kiasu yang sudah berusia lebih 52 tahun itu. Kita semestinya tidak hanya sibuk dengan perang mulut siasah sahaja. Ada satu tugas juga yang amat penting di sana yakni menyediakan masyarakat yang bersedia berubah menerima transformasi siasah yang akan berlaku.

Pendedahan dan penyebaran maklumat, menerangkan apakah itu Islam yang sebenarnya, bukan daripada kacamata pihak yang berkepentingan. Adakan dialog demi dialog, ceritakan kelebihan dan keindahan Islam dan kurangkan berbahas perkara yang tiada hujung pangkalnya. Yakinlah apabila risalah Islam sudah mereka fahami, sekalipun mereka tidak masuk Islam mereka akan faham bahawa Islam adalah pilihan terbaik bagi dijadikan dasar dalam sesebuah negara.

Ini semua akan berlaku andai rakyat Malaysia sudah mempunyai fikrah yang bebas dan ilmu yang mapan. Dengan itu mereka akan dapat membuat pilihan sewaras akal yang mungkin, kerana mereka sudah dapat membezakan yang haq dan yang batil.

No comments: