24 December 2010

Debat Ulama Muda: Nasihat Kepada Pemimpin Menurut al-Quran, Hadis dan Pandangan Ulama

Oleh Zahiruddin Zabidi
zahiruddin_zabidi@yahoo.com.my


Dari kiri: Ustaz Fathul Bari, Ustaz Dzulkhairi (moderator) dan Ustaz Wan Ji Wan Husin.


PADA 14 Disember yang lalu selepas solat Isyak bertempat di dewan utama Masjid Abu Bakar, Bangsar, berlangsung satu program debat anjuran unit Syubban (Pemuda) Persatuan Ulama Malaysia dengan Youth Center yang dipengerusikan oleh Ketua Pemudanya, Ustaz Dzulkhairi Md Noor.

Panel jemputan pada sesi perdebatan kali ini adalah Ustaz Fathul Bari Mat Jaya selaku Pengerusi iLMU (Sekretariat Ulama Muda UMNO) dan Ustaz Wan Ji Wan Hussin sebagai wakil PAS. Tajuk yang diperdebatkan adalah 'Nasihat Kepada Pemimpin Menurut al-Quran, Hadis dan Pandangan Ulama'.

Menggunakan tagline 'Berbincang Secara Rasional, Menjauhi Emosional' program debat yang bermula sejurus selepas solat Isyak berjemaah itu berjaya menarik hampir 200 orang peserta, rata-rata hadirin adalah pelajar dari IPTA terdekat, jemaah masjid, ahli-ahli PAS dan ahli UMNO sendiri. Turut hadir beberapa orang tokoh akademik daripada disiplin yang pelbagai.

Debat tamat pada jam 11.30 malam, maklum balas yang diperolehi daripada hadirin sangat positif dan rata-rata mengharapkan siri debat ilmiah seperti diteruskan dengan mendatangkan tajuk dan tokoh yang pelbagai pada masa hadapan.

Secara kesimpulan, kedua-dua panel bersetuju teguran kepada pemimpin itu boleh dilakukan samada dalam keadaan terang-terangan (jahar) mahupun tertutup (sirr). Namun kedua-duanya perlu mengikut kondisi yang sesuai dan mengikut maslahah dan mafsadah semasa.

Menurut Ustaz Dzulkhairi lagi, bemula tahun hadapan pihak Syubban PUM akan terus menggembleng program debat dan forum bersiri dengan mendatangkan pelbagai isu, antaranya perihal sehari selepas Pakatan Rakyat berkuasa, industri lakonan di Malaysia, rancangan televisyen, sistem ekonomi, dasar negara dan lain-lain.


Kira-kira 200 orang memenuhi dewan.
______________________________________________________________________________________________

Nota: Tulisan ini sudah diterbitkan dalam ruangan Surat Pembaca Harakah edisi Isnin, 27-30 Disember 2010. Sebarang cuplikan perlu dikreditkan kepada Harakah.

1 comment:

akmal said...

ini satu wacana yang sangat bagus untuk pencerahan minda generasi sekarang....oleh sebab kekangan media massa yang berat sebelah....dan mereka yang bergantung kepada media massa ini tidak mendapat info dengan lebih terbuka...eloklah program ini dipanjangkan kepada bentuk audio atau video...sama ada secara 'streaming' atau muaturun...