06 December 2010

Respon Terhadap Tulisan di Mingguan Malaysia: Sastera Islam Lawan Barat

Oleh Zahiruddin Zabidi
zahiruddin_zabidi@yahoo.com.my

ASSALAMUALAIKUM buat saudara Zahiruddin Zabidi. Moga-moga saudara dilimpahi rahmat Tuhan Pemilik Alam hendaknya. Adapun tujuan saya mengutus surat elektronik ini atau megahnya dikenali dengan nama e-mel sekadar memberi pujian dan tanda setuju dengan butir bicara saudara dalam ruangan rencana sastera pada halaman surat khabar Utusan Malaysia.

Jika ditilik-tilik kembali apa yang diutarakan oleh saudara. Sememangnya benar sekali bahawasanya Malaysia ini walau sudah kali yang ke-53 Tahun merdekanya masih saja kurang upaya dalam melampirkan satu identiti negara bangsanya dengan jelas. Cubalah kita soroti setiap pembangunan dari sudut pembinaannya. Walaupun bangunan baru begitu cepat sekali menongkah langit seperti mana yang dapat dilihat di sekitar Lembah Klang itu, namun tidak jelas melainkan sedikit sahaja satu reka bentuk, seni bina yang memaparkan, menandakan, atau melambangkan ciri-ciri budaya kita. Apa yang jelas adalah kemegahan kita dengan reka bentuk yang dicedok atau lebih tepat lagi laras bahasanya, ditiru, diambil terus tanpa ada penyesuaian atau suntikan ilham seni bina warisan bangsa. Tidak kiralah ciri-ciri kemelayuannyakah atau mana-mana budaya yang terdapat di negara kita ini. Kurang pula unsur-unsur Islamik dalam seni binanya walau negara ini merupakan negara Islam. Walau bagaimanapun, tidaklah bermakna tiada langsung bangunan yang melampirkan seni bina berasaskan ciri-ciri budaya kita seperti mana seni bina Menara Berkembar Petronas.

Begitulah pula apa yang berlaku dalam dunia sastera tanah air kita. Walau saya ini tiadalah berpengalaman mana dalam kesusasteraan ini namun sebagaimana yang dinyatakan oleh saudara dalam artikel tersebut amatlah saya setuju sama sekali. Segala karya sastera kita sering saja mahu diukur dengan kayu pengukur ciptaan Barat. Manakan mungkin beras ditimbang dengan memakai penimbang lori yang nyata laras ukurannya tidak sama. Apakah kita tidak mampu menghasilkan asas kesusasteraan kita sendiri tanpa perlu mencedok terus apa yang datang dari Barat? Apakah kita tiada sasterawan yang hebat dalam lingkungan kesusasteraan Islam dan Melayu yang boleh saja dijadikan bahan rujukan dan kajian? Akan nyata teranglah bahawasanya kita punya kekuatan tersendiri, asas berpijak yang kukuh, punya tokoh yang hebat dalam bidang sastera ini malah dalam bidang yang sekalipun seperti seni bina, undang-undang, malah apa saja. Tinggal cuma usaha kita sendiri mahu memandang hebat kekuatan kita sendiri atau memandang remeh, kolot, tiada standard, dan sebagainya.

Satu perkara lagi, saat menelusuri patah demi patah setiap perkataan dalam rencana saudara itu ternyatalah satu perkara yang pada pengetahuan saya satu kekhilafan ejaan barangkali atau terkeliru fakta atau pengetahuan. Ketika saudara menyatakan barisan penulis, karyawan, ulama yang mempelopori kesusasteraan Islam, saudara telah terkhilaf ketika menyatakan nama Buya Hamka. Tulis saudara dalam artikel itu sebegini - Haji Abdul Malik bin Haji Karim Aminullah (Hamka). Adapun yang sebenarnya nama beliau ialah Haji Abdul Malik bin Haji Karim Amrullah (rahmatullahi alaihi). Amrullah itu adalah nama datuk beliau Syeikh Amrullah dan bukannya Aminullah. Hal ini boleh saja dirujuk pada buku Ayahku tulisan Prof. Dr. Hamka. Diharap saudara dapat membetulkannya dalam rencana yang lain. Jika ada fakta lain yang diluar pengetahuan saya harap diusul kembali hendaknya.
Wassalam. 

Tokdin Tuman.

_______________________________________________________________________

Jawapan daripada saya:

Waalaikumussalam, didoakan tuan sentiasa dirahmati Allah.

Terima kasih atas komentar, persetujuan dan kesudian tuan mengarang surat yang panjang ini. Sungguh saya berterima kasih. Semoga lebih ramai penulis di luar sana bersetuju dan berlapang dada seperti saudara, insya-Allah.

Berkenaan dengan ejaan, sememangnya jika ditelusuri secara halus, ada rangkap yang sepatutnya berada di baris lain juga sudah termasuk dalam rangkap lain lantas menyebabkan kekeliruan di sana. Berkenaan dengan ejaan nama datuk Buya Hamka, saya sangat berterima kasih atas kesudian tuan menegurnya. Sungguh ianya adalah khilaf daripada saya sendiri dan saya mohon maaf.

Buat makluman tuan juga, tulisan tersebut tergantung di akhir bicara. Saya kira ianya kerana kesempitan ruang menyebabkan editor yang mengurus ruangan terbabit terpaksa memotong sedikit bahagian akhir, justeru bagi membaca tulisan penuh (selepas dibaiki ejaan dan sedikit fakta), mohon tuan menjengah ke sini http://kalamkhalifah.blogspot.com/2010/10/doktrin-sastera-islam-vs-sastera-barat.html

Apapun, saya mengucapkan sekali lagi ribuan terima kasih kepada tuan dan dengan rendah diri saya mohon tuan doakan agar saya dapat menjadi penulis yang menyampai erti kepada masyarakat dan ummah. Saya berniat menjadi penulisan sebagai kerjaya utama dalam hidup dan mahu menulis sebanyak-banyaknya dengan mengekstrakkan isi-isi al-Quran dan hadis ke dalam karya-karya saya. Insya-Allah.

Sampai jumpa lagi, yang baik dan indah itu daripada Allah, yang jelik yang buruk dan kurang itu adalah pilihan saya sendiri.

Terima kasih, wassalam.

Zahiruddin Zabidi
http://kalamkhalifah.blogspot.com/
_______________________________________________________________________



Respon beliau kembali:

Assalamualaikum ya akhi. Terima kasih kembali atas kesudian menerima pandangan dan komen saya yang tidak seberapa itu. Sejurus saja habis membaca balasan e-mel saudara, terus saja pantas saya berkunjung barang sebentar untuk melihat tulisan rencana saudara itu dalam tulisan asal yang sepenuhnya itu. Terasa segan menyelubungi diri ini saat saya dibahasakan oleh saudara dengan kata Tuan. Siapalah diri ini jika hendak dipanggil Tuan walau telah maklum kata Tuan itu biasa digunakan dalam perbualan harian. Sekadar orang muda yang jauh panggang dari api hendak dibandingkan dengan saudara Zabidi yang barangkali sesuai dikatakan sebagai seorang penulis muda yang berpotensi besar. Niat saudara yang murni itu untuk menulis untuk kebaikan ummah itu amatlah dihormati dan dikagumi. Walaupun belum berpeluang untuk menatap hasil karya saudara seperti mana Rabiatul Adawiyah - Perindu Cinta Abadi dan Aminah - Cinta Puteri Quraisy. Semoga terbuka ruang dan rezeki buat saya membaca karya saudara itu kelak. 

Saya doakan agar tercapailah apa yang diimpi-impikan, dikuatkan azam saudara buat mengerah segala buah fikiran untuk dicurahkan hasil karya yang bermutu tinggi untuk masyarakat umumnya. Semoga dunia sastera Islam di Malaysia ini akan semakin rancak dengan kelahiran penulis-penulis muda seperti saudara. Semoga hasil karya saudara dapat membimbing masyarakat ke arah yang baik dan bukannya menambah kecelaruan dalam masyarakat ini. Teringat saya kata Prof. Emeritus Shahnon Ahmad, kalau tidak salah beginilah lebih kurang - "para karyawan/sasterawan seharusnya dapat membentuk minda masyarakat melalui karya mereka dan bukan sebaliknya" yakni para karyawan berkarya mengikut apa yang didamba-dambakan masyarakat. Jika masyarakatnya hancur, hancur jugalah karya-karya sastera mereka. Tariklah minat para pembaca dengan gaya bahasa yang indah tetapi tidaklah terlalu tinggi sebelum rancak menarik masyarakat menghadam karya-karya yang serba tinggi mutunya dengan pemikiran yang hebat-hebat. Yang memerlukan pembaca ligat berfikir lantas mencetus daya pemikiran masyarakat yang hebat. Sebagai contoh gaya penulisan Buya Hamka yang sering mengaitkan persoalan cinta dalam karyanya dengan gaya bahasa yang mudah sambil memberi pengisian yang sesetengahnya cukup berat. Ada seseorang pernah memuji beliau (maaf tidak teringat siapakah gerangannya), Hamka dianugerahkan dengan kelebihan menyampaikan persoalan-persoalan yang berat dalam soal agama dan falsafah dengan menggunakan laras bahasa yang mudah dihadam oleh masyarakat biasa.

Wallahu 'alam. Akhir kalam semoga saudara berjaya dalam bidang penulisan yang saudara ceburi.

Wassalam.

-Tokdin Tuman-

2 comments:

Isma Ae Mohamad said...

Secara peribadi, sudah lama saya ingin menulis sebuah rencana berkenaan Sastera dan Islam, tetapi oleh kerana saya tiada kelulusan, hasrat itu dipendam. Tuan, teruskan usaha memartabatkan sastera Islam, Tuan punya kedudukan dan posisi yang sesuai untuk ini.

Zahiruddin Zabidi said...

Tuan, kelulusan buknalah indikator utama namun isi dan pengisian penulisan kita sudah cukup menggambarkan kematangan kita... Pak Arenawati tidak pernah ke sekolah formal pun, tuan....