02 March 2009

Sasaran Utama


Sasaran

Kata Hukama’ “Semakin kita menuntut semakin banyak kita tidak tahu” dalam arti kata semakin kita belajar ilmu yang baru maka barulah kita sedar bahawasanya banyak lagi perkara yang kita tidak tahu.

Menuntut ilmu merupakan kewajipan kepada para muslimin dan muslimat. Rasulullah pernah bersabda bermaksud : "Menuntut ilmu itu wajib keatas setiap muslimin dan muslimat”, malah bagi menggambarkan kepentingan ilmu itu Rasulullah juga menggambarkan bahawa ilmu itu bukanlah perlu dituntut secara bermusim. "Tuntutlah ilmu dari dalam buaian hingga ke liang lahad”

Saya amat bertuah kerana masih mempunyai peluang untuk menyambung pelajaran yang terbantut dek kerana kealpaan diri sendiri 5 tahun lepas. Diterima masuk ke UIA adalah impian saya yang menjadi kenyataan selepas mendpat keputusan peperiksaan SPM yang agak memberangsangkan, oleh kerana saya bukan pelajar pilihan ramai yang terkejut. Lagipun prestasi pembelajaran saya adalah amat sederhana berbanding rakan-rakan lain.

Tingkatan 1,2 dan 3 berlalu dengan penuh kekalutan dan kenakalan serta kecelaruan identiti. Tiada apa yang dapat dibanggakan dalam tempoh itu, namun apabila mejejak kaki ke tingkatan 4 semacam ada satu perasaan yang mendorong untuk menetapkan matlamat yang perlu diusahakan dengan jelas.

Fokus

Maka 2 tahun itu saya seolah menjadi individi baru, oleh kerana fokus yang sudah ditetapkan malah dituturkan depan sekian kawan-kawan, “Aku nak masuk UIA, insya-Allah”. Pelbagai reaksi kawan-kawan sekelas, positif dan negative, lumrah. Tidak mengapa akan saya buktikan. Atas usaha yang konsisten dalam pembelajaran, keputusannya ialah saya diterima ke Pusat Asasi UIAM Petaling Jaya untuk mengikuti kursus Ijazah sarjana Muda Ekonomi dan Sains Pengurusan.

Semua orang gembira, walaupun ada sedikit risau di hati saya kerana kos tersebut sangat asing bagi saya yang beraliran pengajian agama dahulu, tetapi kerana sasaran utamanya ialah mahu masuk UIA maka kos yang nak diambil tidak menjadi perkara utama saya untuk dihiraukan. Akhirmya perkara itu menjadi antara sebab saya kecundang di samping sebab-sebab yang dicipta diri sendiri kemudiannya.

Saya mempunyai sasaran yang jelas semasa menduduki peperiksaan SPM iaitu macam mana pun kelak saya mahu masuk UIA, tetapi bila sudah berada di UIA saya terlupa untuk meletakkan sasaran yang saya mesti lulus graduasi untuk mendapat Ijazah Sarjana Muda dalam apa jua jurusan yang diambil.

Sedikit kelompongan tersebut seterusnya mengubahkan hampir keseluruhan lanskap kehidupan saya, tidak adil untuk saya katakan ke arah yang lebih teruk, kerana hikmah disebalik setiap perkiraan qada’ dan qadar Allah ta’ala adalah yang terbaik untuk hambanya.

Walaupun kecundang bergelar mahasisiwa UIAM tetapi saya bersyukur kerana banyak hikmah di sebalik kegagalan sementara itu.

Bersambung….

Az-Zahir
Penasihat iLuvislam dot com

No comments: