31 January 2011

Membaca: Bermula dengan komik!

Oleh Zahiruddin Zabidi

KITA bukan dilahirkan secara fitrah sebagai seorang pembaca, namun secara fitrahnya kita diciptakan untuk membaca. Sementelah ayat pertama al-Quran yang berbentuk fiil amar (ayat perintah) adalah iqra yang bermaksud bacalah. Sebagaimana yang kita maklum, Rasulullah yang sedang bersuluk dan berkhalwat di dalam Gua Hirak didatangi oleh Jibril lantas didakap kejap dari belakang lantas diseru, “Bacalah!”

Dalam keadaan yang terkejut dan panik, Rasulullah yang ummi (tidak mendapat pendidikan formal) hanya mampu menjawab, “Apa yang aku mahu baca?”

Jibril lantas mengulangi arahan tersebut sebanyak tiga kali dan jawapan yang sama juga diberikan oleh Rasulullah sehingga Jibril meminta Rasulullah mengulangi apa yang dirinya bacakan.

Itulah detik dan saatnya wahyu pertama turun, tiada khilaf dari kalangan ulama bagi menyatakan ada ayat lain selain ayat 1 hingga 5 Surah al-Alaq itu sebagai wahyu pertama yang turun daripada langit melalui Jibril.

Makanya membaca menjadi asas korpus kehidupan sebagai seorang Islam. Sekalipun seorang Islam tidak tahu membaca dalam bahasa lain namun tetap menjadi kewajipan mereka bagi pandai membaca al-Quran khususnya Surah al-Fatihah kerana ianya adalah rukun yang wajib dalam solat.

Komik sebagai wadah pembacaan
Dunia hari ini menyaksikan perubahan demi perubahan berlaku. Sekalipun membaca merupakan arahan pertama yang dinyatakan dalam agama Islam melalui wahyu Allah, namun budaya membaca dikalangan masyarakat Islam di negara kita masih di tahap yang jauh daripada apa yang dipanggil sebagai masyarakat membaca.

Antara cabarannya adalah kerana buku-buku yang ada di pasaran sekarang tidak mampu mencuri dan menarik minat generasi muda sedangkan budaya membaca itu wajar dipupuk sedari anak-anak masih di bangku sekolah lagi, melentur buluh biar dari rebungnya.

Namun buku jenis apa dan pakej yang bagaimanakah yang mampu menangkap jiwa-jiwa anak muda ini kepada membaca. Melalui pemerhatian dan pengalaman sendiri, ada satu janru buku yang sangat berpengaruh dan mampu menarik minat anak-anak kepada membaca iaitu dengan menggunakan komik.

Kerajaan melalui Kementerian Pendidikan juga sudah mula berfikir bagaimana mahu menyampaikan data-data dan maklumat khususnya dalam mata pelajaran sejarah melalui kaedah kreatif melalui komik ataupun novel. Dalam masa yang sama Institut Terjemahan Nasional Malaysia (ITNM) di bawah pengurusan baru yang dikepalai Encik Mohd Khir Ngadiron dilihat agresif mahu merealisasikan agenda tersebut.

Contoh yang terbaik menggunakan kaedah karikatur sebagai medium menyampaikan maklumat dan fakta sejarah adalah sebagaimana yang dilakukan oleh Lat. Beliau yang tersohor dengan karya cerapan sosiologi melalui pengalaman beliau sendiri sewaktu kecil yang dinamakan Kampung Boy, karya beliau berjaya mencipta dimensi baru dalam korpus perbukuan tanah air.

Komik merujuk kepada naskhah buku cerita berilustrasi dengan dialog-dialog yang minimum. Ianya terbukti mampu menarik minat sekalipun anak-anak yang tidak suka membaca paling kurang kepada menatap gambar-gambar ilustrasi yang berwarna dan menarik pada setiap helai muka suratnya. Paling kurang mereka sudah mula memegang, membelek dan secara tidak langsung sudah membaca dialog-dialog yang ada dalam naskhah tersebut.

Pengalaman
Penulis sendiri juga saat mula terpupuk minat membaca adalah kerana terpengaruh dengan ayah yang sentiasa membeli naskhah tabloid politik yang sarat dengan tulisan keagamaan dan beliau suka membaca dengan kuat.

Sewaktu di darjah satu, penulis sudah dihantar menjalani kursus computer di Kota Bharu dan diamanahkan bagi pergi sendiri dari Tumpat setiap pagi Jumaat. Di hadapan pusat pembelajaran tersebut ada sebuah gerai akhbar dan majalah. Pada waktu itu juga, hanya adalah majalah Ujang dan Gila-Gila yang mendominasi pasaran majalah berilustrasi.

Majalah-majalah tersebut tidak mampu menarik minat penulis kerana faktor harga dan isinya yang berkisar lawak jenaka yang jarang dapat difahami oleh penulis. Namun pada suatu hari, saat melalui gerai tersebut bagi ke pusat pembelajaran. Menjadi kebiasaan penulis akan menelek-nelek dahulu majalah-majalah yang ada di situ, tanpa disangka ada satu naskhah majakah nipis yang berilustrasi seorang pahlawan kuno Cina menjungjung sebilah pedang yang dilukis cantik sambil berdiri di atas seekor raksasa gergasi.

Tanpa banyak menyoal penulis terus menyambar naskhah tersebut dan melihat harganya, alhamdulillah, hanya RM1.80 sahaja. Kira-kira cukup duit belanja yang diberikan oleh ayah dan tambang balik ke rumah selepas kelas. Naskhah tersebut dibeli dan segera dibaca rakus. Naskhah tersebut adalah komik karya Tony Wong yang pertama diterjemah ke dalam bahasa Melayu dan diedarkan di Malaysia berjudul Alam Perwira.

Tony Wong yang merupakan artis komik Hong Kong akhirnya melebarkan sayapnya ke dalam pasaran Malaysia sehinggakan menjadi fenomena. Ianya terus berkembang sehingga siri komik dan manga Jepun juga diterjemah sama kemudiannya. Kemudian wujud komik Raja Rimba, Dewata Raya, Pedang Setiawan dan banyak lagi. Dalam saiz manga pula Bola Naga (Dragon Ball), Satria Naga, Doraemon, Detektif Conan dan banyak lagi.

Penulis menjadi pembeli tegar dan membeli hampir kesemua komik bersiri dan judul lainnya. Begitu juga kemudian manga-manga dari Jepun yang menjadi koleksi peribadi sehingga menginjak dewasa. Boleh dikatakan kebanyakan duit belanja yang diberi oleh orang tua penulis digunakan bagi membeli naskhah-naskhah komik yang begitu mencandukan.

Komik kini
Kini sudah banyak juduk komik yang pelbagai stail sudah wujud dalam pasaran tanah air. Tanpa menafikan ianya sangat laris dan sudah tentu pelanggan utama produk ini adalah remaja dan ke bawah khususnya budak-budak lelaki.

Tanpa menafikan, walaupun komik mampu menjadi alat penyampaian ilmu yang efektif, dalam masa yang sama kesan buruk yang sudah wujud akibat komik juga kian terasa. Ini adalah kerana, bukan semua komik menjanjikan isi dan karikatur yang bersifat didaktik dan baik.

Di sana, wujud lambakan komik yang menjadikan karikatur yang berunsur lucah di samping komik yang mempromosikan hal-hal kelucahan yang lain. Lukisan yang dilukis dengan sebegitu rupa seksi lantas memainkan pula peranan berunsur dan berbaur seksual mampu meracuni, mengundang dan merangsang minda anak-anak ke arah yang tidak sewajarnya.

Begitu juga dari sudut penggunaan bahasa yang tidak dititik berat oleh segelintir pengkarya. Dengan hanya memasukkan dialog yang berunsur slanga malah bahasa Melayu – Inggeris rojak benar-benar menyebabkan kerosakan bahasa itu sendiri.

Justeru, bagi merealisasikan komik sebagai wadah menyampaikan maklumat, fakta dan ilmu dengan kaedah yang santai dan hiburan, PTS Publications & Distributions Sdn. Bhd. melalui salah satu anak syarikat menjemput para pengkarya bagi menghasilkan satu janru baru dalam arena komik yang kemudiannya dinamakan Komik-M merujuk kepada komik Malaysia.

Kriteria ketat dikenakan bagi memastikan karya-karya tersebut mampu menjadi bahan yang mendidik anak-anak yang membacanya. Antara kriteria tersebut adalah, segala lakaran dan ilustrasi dalam komik mestilah syariah compliant merujuk kepada aurat watak-watak yang dilukis mesti menurut piawaian yang dikehendaki oleh Islam.

Dalam sudut bahasa pula, semua dialog yang diungkapkan mesti menggunakan Bahasa Melayu Tinggi (BMT). Selain daripada memperjuangkan bahasa itu sendiri, penggunaan bahasa Melayu yang betul dari sudut nahu dan semantiknya akan membantu anak-anak menguasai bahasa Melayu yang betul sedari mereka masih di sekolah rendah lagi. Ayat-ayat kontot, bahasa SMS dan slanga adalah dilarang sama sekali dalam Komik-M.

Semoga kehadiran Komik-M mampu mengubah persepsi komik adalah bahan bacaan yang tidak bermanfaat kepada anak-anak. Semoga Komik-M yang sudah mencapai jumlah lebih 50 judul sekarang ini mampu menjadi santapan rohani anak-anak selain menjadi pencetus kepada budaya membaca dalam diri mereka. Dan menjadi tanggungjawab ibu bapa memastikan anak-anak mendapat bahan bacaan yang terbaik bagi pembangunan kematangan diri mereka.

Sudah tiba masanya kita menyediakan apa yang menjadi keperluan kepada anak-anak dan bukannya menyediakan apa yang kita mahu. Eksploitasi wadah-wadah kreatif di luar sana adalah perlu bagi memastikan maksud dakwah dan didaktik itu sampai sekalipun dengan cara yang tidak formal kepada generasi hijau di luar sana.

No comments: