29 July 2009

Kalam Hikmah 8

BEBASKAN JIWA ANDA DARI RASA DENGKI DAN IRI HATI. BUANG SEJAUHNYA SIFAT PERMUSUHAN DAN HILANGKAN SIFAT PERMUSUHAN DARI HATI ANDA.
Al-Imam Al-Ghazali di dalam perbahasan falsafah agama tentang nafsu telah mengklasifikasikan nafsu itu kepada 3 bahagian:

1. Nafsu Ammarah
2. Nafsu Lawwamah
3. Nafsu Muttmainnah

Nafsu Ammarah adalah tingkatan nafsu yang paling buruk dan jahat. Segala kejahatan yang dilakukan manusia kebanyakannya berpunca dari dorongan nafsu ammarah ini.

Begitu juga dengan sikap dan sifat yang dinamakan dengki atau iri hati. Hal ini akan berlaku apabila timbulnya rasa tidak puas hati yang ammarah terhadap sesuatu keadaan mahupun orang, merasakan nikmat yang ada pada orang lain tidak patut ada bahkan diri sendirilah yang patut dapat semuanya itu.

Ironiknya, sifat tersebut sinonim dengan kita. Iaitu orang Melayu beragama Islam berwarganegarakan Malaysia.

Dulu, kini dan selamanya. Kerana jatuh empayar Islam Melaka jua kerana sifat serta sikap khianat dan iri hati sesama. Sehingga terkubur sudah daulah Islam Melayu yang mencatitkan kanun syar'iah secara bertulis sebagai undang-undang dan dasar pemerintahan kesultanan ketika itu. Apa yang dipanggil hukum hudud. Kerana dengki dan iri hati, hancur luluh dilanda penjajah.

Sungguhpun saya amat berasa aib apabila golongan agamawan juga tidak terlepas dari apa yang dipanggil dengki dan iri hati ini. Dek kerana melihat sambutan ceramahnya kurang mendapat sambutan berbanding yang seorang lagi itu, maka sanggup dihamburkan kata-kata nista berbentuk hasutan bagi menyatakan kebatilan seterunya itu agar akhirnya orang awam akan datang kepadanya. Dengan pelbagai tuduhan, biasa kita dengan istilah bid'ah mahupun sesat, kafir, murtad malah Wahabi dan banyak lagi.

Apabila ammarah yang mengusai diri. Ayuh kembalilah kepada Allah dan RasulNya, akidah Islam adalah terasnya. dan saya yakin segala 'turuq', mazhab atau tarikat malah apapun jenis pemahaman dan pentafsiran ternyata akhirnya untuk ke syurga Allah setelah mendapat redhanya.

Belapang dada dan kita akan rasa kemanisan Islam dan Iman. Bukan sahaja hak kita kepada Allah perlu kita laksanakan namun hak kepada manusia juga harus diutamakan. Antara faktor yang boleh menyebabkan kita ke syurga atau neraka juga adalah manusia.

Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Dan tidak kami jadikan jin dan manusia itu melainkan untuk beribadah (kepada kami)"

Catitan sejarah di dalam al-Quran juga menceritakan tentang pembunuhan pertama yang berlaku di atas muka bumi oleh anak-anak nabi Adam, Qabil dan Habil juga adalah kerana dengki dan iri hati.

Direkod dari Anas bin Malik r.a bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda yang berbunyi:

حدثني ‏ ‏يحيى بن يحيى ‏ ‏قال قرأت على ‏ ‏مالك ‏ ‏عن ‏ ‏ابن شهاب ‏ ‏عن ‏ ‏أنس بن مالك

‏أن رسول الله ‏ ‏ ‏يهجر ‏ ‏أخاه فوق ثلاث‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏لا تباغضوا ولا تحاسدوا ولا لمسلم‏ ‏تدابروا ‏ ‏وكونوا عباد الله إخوانا ولا يحل أن
Maksudnya:
Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Janganlah kamu saling benci-membenci, dengki-mendengki dan sindir-menyindir. Jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Haram seseorang muslim berkelahi dengan saudaranya lebih dari tiga hari lamanya.
(Soheh Muslim: 4641)
ZahiruddinZabidi

1 comment:

joegrimjow said...

menarik!

rasanya kene buang yg 18 tahun keatas tu

hanya pendapat