06 July 2009

Kelahiran Baru

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah, hampir sebulan dalam kelahiran baru ini saya semakin dapat menyesuaikan diri. Dengan semangat untuk terus belajar samaada pengajian yang formal atau tidak, saya tetap meletakkan diri saya sebagai seorang pelajar.

Namun, dalam masa yang sama terus untuk mengajar.

Bekerja, belajar, berpesatuan dan berkahwin dalam satu masa memang mencabar. Namun setiap cabaran itu ada nilai yang tidak ternilai dengan apapun. Kerana yang dituntut itu jika hanyalah wang ringgit ternyata saya akan kecewa. Jika juga kerana nama maka saya akan kecewa. Jika hanya kerana untuk sedikit habuan dunia maka saya akan merana.

Pesan saya pada diri saya. Ikhlaslah! Li-llahi ta'ala. Nescaya kebahagiaan yang mendatang akan lebih manis.

Saya akan terus membaca dan menulis, terkadang akan menyampaikan. Semuanya hanya untuk sampai ke sana, yang hakiki. Allah ya rabbi, ku rindukan cebisan kerinduan itu. Pernah Engkau titipkan dalam sanubari ini, lantas dinoda mehnah syaitan, iblis dan nafsu diri maka iapun lerai dimamah dosa terkini.

Kini, saya akan usahakan kembali. Kerana ijazah kehormatan diri sudah hampir sebulan saya perolehi. Penstrukturan semula akan menjadi agenda. Saya tidak mahu jadi seorang yang lupa diri. Asalnya di mana, akhirmya di mana? Silapnya jika semua kemanisan perjuangan zahir atau senyap terus lenyap. Kini saya menyendiri sementara diri mengrekrut segala kudrat kurniaan Ilahi agar disalurkan ke pentas dakwah insani. Saya ingin berkongsi, dengan semua bakal rakyat negeri akhirat.

Zahiruddin Zabidi

No comments: