17 July 2009

Kalam Hikmah 5

JANGAN SEKALI-KALI MENGHARAPKAN UCAPAN TERIMA KASIH DARI ORANG LAIN. CUKUPLAH PAHALA DARI DZAT TEMPAT BERGANTUNG SEGALA MAKHLUK. ANDA TIDAK PERLU TAKUT KEPADA ORANG YANG KUFUR, PENDENDAM DAN IRI HATI.
Pengiktirafan yang tertinggi untuk kita raih wajarnya dari Allah. Jika sahaja kita berbuat sesuatu kebaikan itu semata-mata untuk penghargaan sesama manusia nescaya kita akan hampa. Manusia hanya akan mengiktiraf, mennghargai kita tatkala apa yang kita buat kena dengan kehendak mereka, namun sebaliknya akan berlaku jika amal itu tidak disukai walaupun ianya bersifat haq di sisi syarak.

Jika kita tengok siri dakwah Islam yang bermula dari zaman Rasulullah berada di Mekah lagi, ternyata baginda dikecam, dihina, diejek oleh kaumNya sendiri walhal merekalah dulu yang menyayangi dan mennyanjungi baginda. Namun akhirnya, kerana tindakan Rasulullah menyeru mereka kepada tidak menyekutukan Allah dengan segala tuhan yang selainNya tidak selari dengan aliran syahwat kuffar mereka itu, maka perkara sebaliknya berlaku.

Kalau Rasulullah hanya mengharap kepada rasa terima kasih mereka itu ternyata baginda akan hampa. Namun ada yang lebih utama kasihnya untuk kita, tidak lain tidak bukan iaitu kasih tuhan yang esa tanpa sekutu yakni Allah azzawajall.

Begitu kasih manusia yang bergelar ibu bapa kepada anak-anaknya juga tidak mampu ditandingi dengan kasih Allah. Kasih ibu bapa akan bercerai dan padam setelah putus nafas di badan atau hilang kewarasan, namun kasih Allah sebelum dan setelah hidup masih juga berterusan.

Begitu seterusnya kita soroti ekspedisi dakwah para dae'i dan murabbi-murabbi, ulama'-ulama' dan para pejuang-pejuang Islam dahulu, ternyata bukan kasih manusia yang dipinta melainkan mengharap hanya pada kasih Allah. Kerana mereka tahu hanya kasih Allah menjamin ketenangan hakiki dunia dan akhirat. Atas rasa ingin berkongsi nikmat kasih Allah itulah maka kita mampu mengecapi nikmat Islam dan Iman pada hari ini.

Berlapang dadalah apabila berhadapan dengan golongan pendendam, kuffar dan iri hati. Kerana dengan adanya mereka ini melambangkan kita ini berada dalam kelompok haq yang beriringan dengan kalam Allah dan sunnah RasulNya. Tidak pernah sebuah episod perjuangan itu berlangsung tanpa ranjau rintang. Namun akhirnya kebenaran akan menyinar biarpun badan para pejuang itu sudah hancur luluh dimamah zaman.

Kalau yang kita kejar adalah kasih Allah, maka kasih manusia juga akan bersama kita. Namun jika hanya kasih manusia yang kita dambakan, percayalah kedua-duanya pasti lerai dari gengaman kita.

Firman Allah ta'ala yang bermaksud:

"Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam) dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat pada muka mereka dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (Bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Dia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar." (Surah Al-Fath, 48:29)

ZahiruddinZabidi



No comments: