13 July 2009

Kalam Hikmah 1

BERIMANLAH, KERANA IMAN BOLEH MENGHILANGKAN KERESAHAN, DAN MELENYAPKAN KEGUNDAHAN. kEIMANAN ADALAH PENYEJUK MATA HATI ORANG-ORANG YANG MENG-ESAKAN ALLAH DAN HIBURAN BAGI ORANG YANG SUKA BERIBADAH
Jelaslah hanya keimanan kepada Allah yang menjamin kebahagiaan di dunia malah yang terlebih utama di akhirat kelak. Namun ada yang beranggapan kebahagiaan itu jika dia mampu memiliki dunia ini dalam erti kata apabila dia kaya, berjawatan tinggi, berkuasa, memiliki keluarga dan anak-pinak yang ramai maka mereka itu tergolong dalam golongan yang bahagia.

Tidak dinafikan bahawa itu semua adalah satu juzuk dari juzuk-juzuk kebahagiaan, namun itu semua tidak beerti jika tidak disandarkan dengan rasa syukur dan keimanan hakiki kepada Allahu Rabbul Jalil. Kerana sebenarnya yang indah di mata hanya mainan jiwa dunia.

Berapa ramai manusia yang mempunyai harta, kuasa, nama namun merana jua. Mereka ini jika tidak beriman dengan Allah, bukan sahaja merana di dunia malah lebih arah jika akhirat pun mereka dihumban ke lembah derita, neraka.

Maka dengan keimanan kepada Allah sahaja mampu memenuhi segenap ruang fitrah kebahagiaan sebagai seorang hamba, walau hidup di dunia tidak seberapa namun percayalah kebahagiaan yang menunggu di akhirat lebih hakiki.

Apalah sangat jika dibandingkan lazat dunia dengan nikmat syurga yang dijanji Allah. Maka berlapang dadalah sahabatku, berbahagialah kerana kita akan tergolong dalam kalangan yang bahagia jika kita beriman kepada Allah.

"Di tempat yang sungguh bahagia, di sisi Tuhan Yang Menguasai segala-galanya, lagi Yang Berkuasa melakukan sekehendakNya." (surah al-Qamar: 55)

Rasulullah juga telah bersabda dari Anas bin Malik r.a:

قَوْله صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( ثَلَاث مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلَاوَةَ الْإِيمَان مَنْ كَانَ اللَّهَ وَرَسُوله أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا , وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْء لَا يُحِبّهُ إِلَّا لِلَّهِ , وَأَنْ يَكْرَه أَنْ يَعُود فِي الْكُفْر بَعْد أَنْ أَنْقَذَهُ اللَّه مِنْهُ كَمَا يَكْرَه أَنْ يُقْذَف فِي النَّار ) ‏

Diriwayatkan daripada Nabi s.a.w, baginda bersabda: Tiga perkara, jika terdapat di dalam diri seseorang maka dengan perkara itulah dia akan memperolehi kemanisan iman: Seseorang yang mencintai Allah dan Rasul-Nya lebih daripada selain keduanya, mencintai seorang hanya kerana Allah, tidak suka kembali kepada kekafiran setelah Allah menyelamatkannya dari kekafiran itu, sebagaimana dia juga tidak suka dicampakkan ke dalam Neraka.

(Sahih Muslim: 60)


Zahiruddin Zabidi

No comments: