10 August 2009

Kalam Hikmah 9

CUBALAH MENGASINGKAN DIRI DARI MANUSIA, KECUALI UNTUK KEBAIKAN. JADILAH ORANG YANG SENTIASA BERADA DI DALAM RUMAH. LAKSANAKANLAH URUSAN KITA DENGAN BAIK DAN KURANGI PERGAULAN DENGAN ORANG LAIN TANPA FAEDAH.
Dengan Nama Allah, kalau diperhatikan sekeliling kita ternyata terlalu banyak elemen negatif berbanding dengan elemen positif. Suasana yang berada di sekeliling kita ternyata amat mempengaruhi hidup kita. Secara langsung mahupun tidak langsung.

Manusia itu sangatlah pelbagai, lain rupa lainlah hati. Bahkan kadang-kadang diri sendiri pun kita tidak fahami. Kadang-kadang begitu malah begini pula. Resahnya bukan main, bila difikirkan punca resah itu, nyata buntu. Terus mencari jawapan.

Maka adalah bagus untuk mengurangkan elemen negatif daripada manusia dan ragamnya di sekeliling kita maka kita lebihkan masa untuk aktiviti bersendirian. Bukanlah maksudnya tidak perlu bermuamalat langsung, namun bataskan. Bahkan kalau boleh pastikan pergaulan itu adalah yang bermanfaat pada diri.

Adalah tidak salah kalau kita banyak bergaul dengan sahabat-sahabat yang sentiasa mengungkapkan untaian kata hikmah dan nasihat. Begitu juga kalau dapat berdamping dengan para guru yang walaupun bukan dengan lafaz tegurannya namun cukup dengan perilaku yang menggambarkan akhlak yang sungguh baik untuk tatapan dan pedoman kita.

Namun ada sahabat yang lebih baik dan setia. Sentiasa mendidik tanpa banyak bicara, sentiasa megawasi walaupun kita alpa, saat kita memerlukannya ternyata dia sentiasa di sisi, sesungguhnya dia tidak akan pernah menyakitkan hati dengan teguran yang sinis namun dia penuh dengan keutamaan dalam menyampaikan ilmu yang dimiliknya. Sesungguhnya begitu sekali dia mencintai kita. Kerana dia jualah kita boleh berhubung dengan sejarah silam, malah berguru dan bertalaqi dengan ulama'-ulama' awwalin dan muta'akhirin dengan begitu dekat dan rapat sekali, indahnya kalau kita mempunyai karamah Al-Imam Al-Syafi'i.

Bacalah, berdampinglah, cintailah apa yang dinamakan sebagai BUKU.

Kerana wahyu pertama dari Rabbuna Allah-azzawajal adalah seperti yang tercatat dalam surah al-Alaq ayat 1 hingga 5:

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ (١) خَلَقَ ٱلۡإِنسَـٰنَ مِنۡ عَلَقٍ (٢) ٱقۡرَأۡ وَرَبُّكَ ٱلۡأَكۡرَمُ (٣) ٱلَّذِى عَلَّمَ بِٱلۡقَلَمِ (٤) عَلَّمَ ٱلۡإِنسَـٰنَ مَا لَمۡ يَعۡلَمۡ (٥)

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[1] Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),
[2] Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;
[3]
Bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah;
[4]
Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan;
[5] Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.

ZahiruddinZabidi

No comments: