27 August 2009

Kalam Hikmah 15


PERBAHARUILAH HIDUP KITA. JADIKANLAH HIDUP KITA LEBIH BERTENAGA DAN SESEKALI UBAHLAH KEBIASAAN HIDUP KITA SEHARI-HARI.
Tajdid yakni pembaharuan merupakan elemen yang sangat penting dan diiktiraf dalam agama. Bukan sahaja kehidupan, pemikiran, ilmu, teknologi, suasana persekitaran malah diri kita sendiri juga amat memerlukan tajdid.

Perubahan (islah) akan tetap berlaku. Persoalannya adakah perubahan itu kearah yang lebih baik atau sebaliknya.

Manusia akan berubah, itu adalah sunnatullah. Dari sekecil mikroorganisma yang bernama air mani atau sperma dalam bahasa saintifiknya. Seterusnya melalui proses tumbesaran tersendiri yang telah ditetapkan Allah, maka akhirnya membentuk seorang bayi yang siap lengkap mempunyai roh nyawa.

Setelah dilahirkan ke fana dunia sebagai seorang bayi terus dia maju membesar hingga menjadi manusia. Itu proses yang terjadi kepada semua manusia terutama kita yang sedang membaca tulisan ini.

Pokoknya perubahan itu adalah fitrah, lumrah dan yang lebih tepat lagi adalah sunnatullahi ta'ala.

Mari kita renugkan nukilan kalam Allah dalam surah As-Sajadah ayat 6-8:


٦) ٱلَّذِىٓ أَحۡسَنَ كُلَّ شَىۡءٍ خَلَقَهُ ۥ‌ۖ وَبَدَأَ خَلۡقَ ٱلۡإِنسَـٰنِ مِن طِينٍ۬


٧) ثُمَّ جَعَلَ نَسۡلَهُ ۥ مِن سُلَـٰلَةٍ۬ مِّن مَّآءٍ۬ مَّهِينٍ۬


٨) ثُمَّ سَوَّٮٰهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِۦ‌ۖ وَجَعَلَ لَكُمُ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡأَبۡصَـٰرَ وَٱلۡأَفۡـِٔدَةَ‌ۚ قَلِيلاً۬ مَّا تَشۡڪُرُونَ


Maksudnya:

(6) Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya dan dimulakanNya kejadian manusia berasal dari tanah;

(7) Kemudian Dia menjadikan keturunan manusia itu dari sejenis pati, iaitu dari air (benih) yang sedikit dipandang orang;

(8) Kemudian Dia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: Roh ciptaanNya. Dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.

Kitalah yang menghalakan perubahan kita kearah kebaikan ataupun sebaliknya. Segala kudrat sebagai seorang manusia dan khalifah Allah mampu untuk menentukan samada kesan dari tindakan kita itu kebaikan atau keburukan.

Ya, benar sekali Allah telah tetapkan qada' dan qadar-Nya. Namun apakah kita tahu secara jelas ditir nasib kita, di dunia ini mahupun akhirat kelak. Jawapannya ialah tidak sama sekali.

Menurut pakar motivasi terkenal negara kita Malaysia, Dato' Dr Fadzilah Kamsah. Manusia perlu perubah setiap hari, ini adalah kerana mereka itu hidup. Manusia yang tidak berubah tidak akan berjaya, dalam segala hal.

Katanya lagi, orang yang pandai itu belajar dari kesilapan diri sendiri mankala orang yang bijak belajar dari kesilapan orang lain.

Berubahlah, lakukan anjakan Paradigma. Saat ini juga, jangan lengahkan! Kalau tidak kita termasuk dari kalangan mereka yang rugi.

ZahiruddinZabidi

No comments: