21 August 2009

Kalam Hikmah 11

DUNIA DIBANGUNKAN BERDASARKAN PERATURAN, KERANA ITU SEHARUSNYA KITA MENGATUR PAKAIAN, RUMAH, PEJABAT DAN KEWAJIPAN-KEWAJIPAN ANDA.

Firman Allah ta'ala dalam surah Yunus ayat 6:

إِنَّ فِى ٱخۡتِلَـٰفِ ٱلَّيۡلِ وَٱلنَّہَارِ وَمَا خَلَقَ ٱللَّهُ فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّقَوۡمٍ۬ يَتَّقُونَ 

Maksudnya:
Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda-tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertakwa.

Allah berfirman lagi dalam surah An-Nahl ayat 48:

أَوَلَمۡ يَرَوۡاْ إِلَىٰ مَا خَلَقَ ٱللَّهُ مِن شَىۡءٍ۬ يَتَفَيَّؤُاْ ظِلَـٰلُهُ ۥ عَنِ ٱلۡيَمِينِ وَٱلشَّمَآٮِٕلِ سُجَّدً۬ا لِّلَّهِ وَهُمۡ دَٲخِرُونَ
Maksudnya:
Tidakkah mereka melihat dan memikirkan segala yang telah dijadikan oleh Allah, yang beredar (berpindah-randah) bayang-bayangnya ke kanan dan ke kiri (pada pagi dan petang), dengan keadaan tunduk menurut peraturan dan kehendak Allah, sedang mereka merendah diri?

Seterusnya Allah berfirman lagi di dalam surah Al-Ahzab ayat 62:

سُنَّةَ ٱللَّهِ فِى ٱلَّذِينَ خَلَوۡاْ مِن قَبۡلُۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ ٱللَّهِ تَبۡدِيلاً۬
Maksudnya:
Yang demikian adalah menurut "Sunnatullah" (undang-undang peraturan Allah) yang berlaku kepada orang-orang yang telah lalu dan engkau tidak sekali-kali akan mendapati sebarang perubahan bagi "Sunnatullah" itu.

Dalam surah al-Fatir ayat 41 Allah berfirman:

إِنَّ ٱللَّهَ يُمۡسِكُ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ أَن تَزُولَاۚ وَلَٮِٕن زَالَتَآ إِنۡ أَمۡسَكَهُمَا مِنۡ أَحَدٍ۬ مِّنۢ بَعۡدِهِۚۦۤ إِنَّهُ ۥ كَانَ حَلِيمًا غَفُورً۬ا
Maksudnya:
Sesungguhnya Allah menahan dan memelihara langit dan bumi supaya tidak berganjak dari peraturan dan keadaan yang ditetapkan baginya dan jika keduanya (ditakdirkan) berganjak maka tidak ada sesiapapun yang dapat menahannya daripada berlaku demikian selain dari Allah. Sesungguhnya Dia Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.


Maha benar Allah seperti mana lembaran kalam-Nya.
Ayat-ayat diatas menggambarkan kekuasaan mutlak hanya milik Allah. Sifat Rubibiyyah Allah ta'ala diyakini dan diakui oleh orang Islam dan bukan Islam juga. Tujuan dan cara serta aturan sebagai seorang hamba Allah sudah dijelaskan malah sudah dicontohkan di dalam al-Quran dan al-Hadith. Melaksanakan tugasan Ubudiyyah seorang hamba kepada Tuannya dengan menghamburkan setulus laras hati kepada Uluhiyyah Allah ta'ala adalah kewajipan.
Haram menyekutukan Allah, dosa syirik adalah dosa yang paling utama dan besar. Tiada khilaf ulama' dalam hal menyekutukan Allah ini. Allah itu Esa, Muhammad SAW adalah hamba dan utusannya. Haram kita mengurang dan melebihkan mereka luar daripada kadar yang sudah ditetapkan al-Quran dan al-Hadith.
Aturkan hidup kita dengan hanya menjadi pengikut kepada yang haq. Kerana hanya petunjuk di jalan yang benar akan mendatangkan kebahagiaan abadi dunia dan akhirat. Islam, Iman dan Ihsan adalah akidah Mukmin. Allah tujuan kita, hidup mahupun mati. Aturkan mengikut kaedah yang paling afdhal menuju redha Allah. Syurga natijah kita kelak, insya-Allah.
ZahiruddinZabidi

No comments: