14 October 2009

Saya Bermadah

Kebelakangan ini saya agak sibuk. Sangat terasa walaupun tempat kerja adalah dekat sekali. Selang hanya beberapa blok bangunan sudah sampai. Masjid tempat saya bertugas semenjak bulan November tahun lalu sudah hampir menjengah umur 1 tahun.

Masih bayi kiranya. Saya juga masih seorang junior dalam lapangan nikah kahwin. Setelah selesai ijab dengan suasana yang serba sederhana bulan 6 lepas, saya bersyukur. Allah perkenankan doa saya. Juga alhamdulillah ibnu Ahmad Zahiruddin juga telah menampakkan ciri-cirinya. Habis lembik sangat isteri saya muntah-muntah dan sebagainya. Saya kesian akannya.

Kini tumpuan pada pengajian yang mahu disambung ke peringkat sarjana Insya-Allah. Masih saya dilema, pada awalnya mahu saya sambung ke bidang Sarjana Pengajian Islam, takhassaus dalam Sejarah dan Tamadun Islam. Namun semakin banyak saya membaca dan memerhati terdetik pula hati untuk menukar kepada aliran Syariah, mungkin takhassus dalam Fiqh Pengurusan atau Fiqh Muamalat.

Saya simpan dahulu kerana masih berbaki kurang dua tahun, masih punya saat untuk memilih insya-Allah.

Saya mencari, terus mencari. Akhirnya jumpa, namun tak pasti.

Namun yang pasti, jika matinya saya sekarang di manakah natijah diri ini?

Syurga atau neraka, saya melata.

Rabbana atina fiddunya hasanah wa fil akhirati hasanatan wakina a'zabannar.

Amin.

Zahiruddin Zabidi
Masjid Usamah bin Zaid, Wangsa Maju.

No comments: