30 October 2009

Kuliah Kembali

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Setelah sekian lama berhenti dari berkuliah di UPM, akhirnya saya kembali untuk berkongsi dengan adik-adik di sana.

Sepatutnya saya sudah memulakan kuliah tersebut minggu sudah, namun perkara yang tidak boleh dielakkan telah berlaku. Saya turun pada jam enam dan masih berada di Kuala Lumpur pada jam tujuh. Akhirnya saya menghubungi sahabat saya Ustaz Hisham untuk membatalkan kuliah tersebut.

Di Kuala Lumpur kita harus pandai dan bijak dalam mengatur langkah, maksudnya dalam memilih jalan dan haluan untuk samapai ke destinasi tanpa terjerumus ke dalam kancah kesesakan lalulintas yang tidak berkesudahan walaupun bajet dan konsesi lebuhraya menelan berbilion mungkin duit rakyat jelata.

Amat menyedihkan malah rakyat terus tertekan. Kami nantikan perubahan insya-Allah.

Dari Wangsa Maju sepatutnya saya menggunakan lebuhraya MRR2 untuk ke UPM Serdang, namun saya sedar bahawa kesesakan yang amat akan saya hadapi di beberapa simpang sepanjang ke sana. Antaranya simpang susur ke Ampang, Taman Shamelin, Kajang dan Cheras.

Mungkin akan mengambil masa sehingga 1 jam lebih untuk sampai ke UPM. Tambahan pula Maghrib sekarang tepat 7.00 petang, sangat mendesak.

Opsyen yang kedua ialah melalui jalan Tun Abdul Razak terus menuju lebuhraya Seremban-Melaka dan susur ke Serdang. Percaturan saya silap, kes minggu lepas dijadikan pengajaran, rupanya kesesakan di sana lebih dahsyat berbanding MRR2. Dalam masa sejam, saya masih terperangkan dalam terowong di antara Ampang Park dan Tabung Haji.

Semalam, perhitungan yang ditir dibuat. Saya menggunakan opsyen ketiga iaitu melalui jalan Genting Klang yang memang kalis sesak pada sebelah petang kerana para pekerja menuju jalan pulang yang bertentangan, makanya sebelah sanalah yang sesak teruk.

Dari sana, saya melalui Jalan Pekeliling yang juga kalis sesak pada waktu itu, alhamdulillah. Saya meneruskan perjalanan melalui Jalan Kuching terus maju melalui jalan depan Istana Negara dan terus maju melalui Lebuhraya Seremban-Melaka. Ada sedikit kesilapan di sini, sepatutnya di satu susur saya kena belok ke kiri untuk melalui Bandar Tasik Selatan dan terus selamat ke UPM.

Akhirnya saya terpaksa bergelumang juga dengan kesesakan. Alhamdulillah, opsyen yang seterusnya muncul, susur ke Kuchai Lama beriring dengan UPM Serdang. Saya membelok dan terus maju ke Bandar Tasik Selatan.

Lega.

Kesesakan sudah tiada dan terus saya memecut SAGA BLM milik isteri, dia pun bersama saya sebenarnya. Alhamdulillah saya sampai tepat pada masanya walaupun sedikit salah faham berlaku apabila saya keliru samada saya perlu berkuliah di Kolej ke-12 atau 13. Setelah menghubungi sahabat saya Ustaz Hisham maka jelaslah saya akan berkuliah di Kolej ke-12 UPM.

Seronok juga dapat jumpa adik-adik semester lepas, sempat saya berborak dengan salah seorang daripada mereka. Saya dapat tahu yang memang pengisian kuliah kosong pada semester ini, kesian mereka yang dahagakan perkongsian mutiara ilmu agama. Bajet yang banyak sepatutnya dimanfaatkan kepada mereka.

Tajuk yang dibahaskan semalam juga agak panas, saya berharap adik-adik di sana dapat mengambil iktibar yang sewajar di samping saya juga boleh memahirkan diri dalam pengkhususan penulisan ini.

Tajuk yang bakal menjadi bab dalam buku sulung saya, insya-Allah.

Jumpa lagi minggu hadapan untuk siri seterusnya insya-Allah.

Zahiruddin Zabidi
Masjid Usamah bin Zaid, Wangsa Maju.

No comments: