12 March 2010

Sinopsis karya kedua: Emel untuk Carolynn Josephene

Carolynn Josephene, gadis 22 tahun itu adalah anak kepada pegawai diplomatik kerajaan British yang pernah berkhidmat di Malaysia selama 10 tahun. Ayahnya sering bercerita tentang Malaysia selain pandai bercakap bahasa Melayu. Carolynn juga pernah tinggal di Malaysia sehingga umurnya 5 tahun.

Carolynn yang melanjutkan pengajian peringkat ijazah sarjana mudanya telah mengambil kursus kajian bahasa dan mengfokuskan pengkajian dalam bahasa Melayu, ini menyebabkan Carolynn telah terbang ke Malaysia untuk berkursus bahasa Melayu di fakulti bahasa moden UPM selama 3 bulan.

Di sana Carolynn telah didedahkan dengan pembelajaraan kesusasteraan Melayu dan sejarah Tanah Melayu. Perkaitan dengan penjajahan British dan kesannya kepada Tanah Melayu, secara tidak langsung Caroline mula terdedah dan tertarik kepada Islam.

Ketika di UPM, Carolynn cuba rapat dengan seorang pemuda yang menjadi fasilitator program tersebut. Pemuda bernama Rihazuddin bin Habibuddin atau Rihaz itu adalah pelajar tahun akhir fakulti tersebut, dia berasal dari Kelantan.

Rihaz lebih dikenali sebagai ‘ustaz’ kerana kebolehan dan kefahamannya dalam agama selain selalu berceramah dan berkuliah, ini adalah kerana Rihaz adalah lulusan diploma dalam bidang Usuluddin sebelum mengambil keputusan menyambung ijazah sarjana muda dalam bahasa Melayu kerana kecintaannya kepada kesusasteraan Melayu yang sangat akrab dengan kesusasteraan Islam itu sendiri. Rihaz juga aktif berpesatuan dan merupakan mantan setiausaha agung PMIUPM. Kini Rihaz banyak memfokuskan tarbiyah adik-adik pelapis melalui aktiviti usrah selain sibuk berkarya.

Carolynn banyak berbincang mengenai Islam selain tentang bahasa Melayu itu sendiri. Sebenarnya Carolynn sudah lama memendam perasaan ingin tahu tentang Islam namun tidak disuarakan kerana tidak tahu kepada siapa ingin dia bertanya. Pertemuan dengan Rihaz merupakan serampang dua mata bagi Carolynn, selain boleh dirinya merujuk dan bertanya tentang masalah bahasa Melayu sekaligus perbincangan agama menjadi kelaziman mereka.

Hal ini berterusan walaupun selepas Carolynn kembali ke Britain setelah tamat berkursus selama tiga bulan, perbincangan mereka semakin rancak dan mereka saling berbalas emel sehinggalah….

Nantikan kesudahannya.
______________________________________

Zahiruddin Zabidi
http://kalamkhalifah.blogspot.com/

No comments: