20 January 2010

Cerpen di akhbar: Siasah

Alhamdulillah, buat julung kalinya cerpen saya diterbitkan di akhbar. Akhbar yang dimaksudkan ialah Siasah. Namun bila dibaca kembali saya merasakan sangat banyak kekurangan pada cerpen tersebut. malu pula rasanya bila digandingkan dengan nama besar saudara Haji Faisal Tehrani pada bahagian (sastera) yang sama. Dia mengulas tentang sebuah filem Bangla ala Hollywood katanya, klik di sini untuk paparan lanjut.

Saya terbayangkan mungkin dia akan terbaca dan tertawa pada penulisan saya itu, wa-Allahu-a'lam. Namun apapun saya sedar saya mengarang cerpen itu dengan kadar pengetahuan saya yang cetek dan teknik yang sangat lemah, saya akui. Kerana cerpen 'Wardatul Iman' merupakan cerpen saya yang terawal. Dan ianya diinspirasikan apabila mendengar kuliah Subuh di Masjid tempat saya bertugas.

Kuliah disampaikan oleh Ustaz Syed Abdul Kadir al-Joofre, salah seorang ulama muda yang baharu pulang ke tanah air setelah menamatkan pengajian Ijazah Sarjananya di Mesir. Di dalam kuliah tersebut dia ada menceritakan tentang pengalamannya semasa menyertai misi kemanusiaan di Palestin dan dari situlah tercetusnya idea untuk melakar cerpen 'Wardatul Iman' dalam rupa yang kreatif itu.

Saya akan membaiki mutu penulisan saya kelak dan saya sedar antara caranya ialah memperbanyakkan bacaan dan hadirkan diri ke bengkel serta kelas bimbingan tanpa jemu. Pada pengamatan saya itulah antara rahsia kejayaan penulis-penulis mapan pada hari ini, mereka sentiasa mengamalkan 2 perkara tersebut dengan istiqamah sekali.

Saya berazam untuk membaca buku fiksi dan bukan fiksi sebanyak yang mungkin pada tahun ini selain menghadirkan diri juga sebanyak yang termampu ke bengkel-bengkel penulisan apa jurusan sekalipun. Insya-Allah.

Untuk membaca versi asal cerpen 'Wardatul Iman' sila klik di bawah, cerpen ini telah diterbitkan oleh akhbar Siasah edisi 17-23 Januari 2010. Terima kasih Siasah.


1. http://kalamkhalifah.blogspot.com/2009/09/wardatul-iman.html
2. http://kalamkhalifah.blogspot.com/2009/09/wardatul-iman-ii.html
3. http://kalamkhalifah.blogspot.com/2009/10/wardatul-iman-iii.html

Zahiruddin Zabidi

No comments: