12 January 2010

Sajak kedua di Berita Harian

Sedang saya membelek-belek halaman sanggar kreatif Berita Harian secara 'atas talian' tiba-tiba terjumpa dengan sajak yang saya hantar lebih kurang sebulan sudah.

Namun tidak pula saya perasan bila disiarkan di akhbar cetak. Atau mungkin ada perbedaan antara terbitan Berita Harian edisi cetakan dengan laman sesawang. Siapa yang boleh tolong saya jelaskan, saya persilakan.

Pautan untuk melihat di Berita Harian ialah di sini http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/SanggarKreatif/20091206122348/Article/

Zahiruddin Zabidi
Seksyen 2, Wangsa Maju
_____________________________

YA

Ilahi ya Ilahi ya Rabbi
ratap rayu pada yang suci
agar golonganku ke atas nikmati
pada reda-Mu kuharap pasti.

Ilahi ya Ilahi ya Jabbar
perkasa-Mu pada zat yang besar
hanya untuk hambamu yang sedar
sesatnya iblis kau tidak sasar.

Ilahi ya Ilahi ya Kadim
ada-Mu bukan dari silam
bukan jua pada yang ragam
sesungguhnya termaktub
di dalam kalam.

Ilahi ya Ilahi Rabbal Alamin
hanya-Mu layak sembahan mukmin
tuan hak milik-Mu laut daratan
bukan terbiar sejak ciptaan.

Ilahi ya Ilahi ya Malik al-Yaumiddin
hari yang tiada sebarang ingin
bahkan bayangan pada tabi’in
diharap syafaat golongan solihin.

AHMAD ZAHIRUDDIN MOHD ZABIDI
Wangsa Maju,
Kuala Lumpur

No comments: