13 January 2011

Pertama kali bersiaran langsung: TV AlHijrah

Oleh Zahiruddin Zabidi
zahiruddin_zabidi@yahoo.com.my

SEPATUTNYA Puan Ainon Mohd, pengerusi PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd. yang akan hadir menjadi tetamu bagi satu rancangan bual bicara secara siaran langsung di TV AlHijrah pada hari Ahad ini. Namun beliau tidak dapat hadir kerana terlebih dahulu ada komitmen kepada bengkel penulisan yang perlu dikendalikan.

Ustaz Syafiq Zulakifli, mantan editor perolehan PTS yang kini bertugas sebagai Eksekutif Penyiaran di TV AlHijrah merangkap hos bagi rancangan tersebut menelefon dan menjemput saya bagi menggantikan Puan Ainon Mohd.

Lambat saya berikan persetujuan kerana gusar memikirkan keadaan diri yang tidak ada pengalaman langsung bagi bersiaran langsung. Dan juga sudah terbukti saya agak kecundang apabila berhadapan dengan kamera. Sementelah selepas melihat rakaman kembali beberapa siri rakaman sebelum ini.

Alhamdulillah, persetujuan diberi juga akhirnya mengenangkan tajuk yang akan dibincangkan bukan sahaja melibatkan kelangsungan perjuangan saya dalam penulisan khususnya berkenaan sastera Islam, namun ada satu misi yang besar perlu diperkongsikan kepada ummah mengenai kelangsungan perjuangan PTS dalam memandaikan dan menegakkan akidah bangsa.

Apapun, hanya kepada Allah diserahkan segala harapan. Semoga saya dipermudahkan, difasihkan lidah dan dilapangkan dada saat temu bual secara langsung itu berlangsung.

Dijemput kepada tuan puan menonton, terima kasih.


Insya-Allah. Pada hari Ahad. 16 Januari 2011. Jam 12.00 tengah hari. Saya akan bersiaran secara langsung dalam rancangan 'Assalamualaikum', TV AlHijrah. Tajuk yang akan dibincangkan adalah seputar 'Novel Cinta Islami'.

Mohon didoakan saya... Allahumma yassir wa la tuassir ya karim. Amin.

2 comments:

~S.K~ said...

Ameeen...

Moga adil, Ustaz!

Wassalam.

Zahiruddin Zabidi said...

Insya-Allah Kak SK,

Skema saya, banyakkan bercakap hal yang positif daripada menimbulkan unsur provokatif.

Antara lembut dan keras, akhirnya yang lembut walaupun lambat berkesan namun akan tahan lama, insya-Allah.