27 January 2011

Cerpen Sulung di Tunas Cipta edisi Februari 2011: Alhamdulillah

Oleh Zahiruddin Zabidi
zahiruddin_zabidi@yahoo.com.my

"Aku lihat mereka sering berbalah. Tidak cukup di masjid dan surau, meleret ke dalam laman maya. Sebut sahaja apa dia? Blog, facebook, twitter, forum-forum dan pelbagai lagi jadi medan perbalahan.
Mereka terus berbalah sehingga luntur nilai akhlak dan adab walaupun mereka sebagai agamawan yang fakih lagi tersohor. Terbenam segala hikmah, yang nampak hanya kebatilan mereka sahaja.
Aku, selaku hamba yang baru mahu pulang ke agama yang diredai Allah, sentiasa celaru dengan isian bersulam hasut di sana sini. Aku kecewa, kerana majlis ilmu menjadi acara caci maki. Tiada hikmah, selain ucap cerca belaka. Al-Quran dan hadis yang dilafazkan akhirnya menimbulkan mual pendengar. Aku perlukan pemurnian masyarakat juga. Aku tahu hanya ilmu yang akan menjadi pedoman kami untuk menjadi penilai."
- Petikan daripada cerpen Jalan Tengah. Dijemput kepada tuan puan para pembaca yang budiman menyudikan diri membacanya, semoga beroleh manfaat, terima  kasih. Selamat membaca.

No comments: