18 September 2010

Catatan Peserta Kuliah 1 Akidah 1 Ummah di UPM (selepas diedit)

___________________________________________________________

Kembara Perrrghhh Ramadan: Satu Akidah Satu Ummah
___________________________________________________________

~Kasih Tuhan tiada bertepi, sayang Tuhan janji Nya pasti ~

Hari ini, 31 Ogos 2010 bersamaan dengan hari kemerdekaan Malaysia telah diadakan ceramah bertajuk "Satu Akidah Satu Ummah" sempena sambungan siri-siri @ aktiviti Kembara Perghh Ramadhan.... Ceramah telah disampaikan oleh Ustaz Zahiruddin Zabidi di Fakulti Pengajian Pendidikan, UPM. Serba sedikit pandangan saya mengenai ustaz adalah, ceramah yangg disampaikan beliau sangat mantap dan banyak memberikan persoalan yang audiens perlu fikir dan jawab. Satu perkara yang saya kagum dengan ustaz ini ialah beliau baru berusia 25 tahun tetapi cara penyampaiannya sangat terkesan seperti orang yang sudah banyak pengalaman. Beliau adalah penulis dan editor buku Rabiatul Adwaiyah, Perindu Cinta Abadi. Mari berkongsi ilmu!

                                                    Ustaz Zahiruddin Zabidi

Satu akidah satu ummah... apakah yang dimaksudkan dengan akidah? Sebenarnya akidah berasal daripada perkataan bahasa arab 'AKADA' iaitu ikatan, pegangan, itu dari segi istilah bahasanya. Apakah bezanya akidah kita dengan orang bukan islam? Yang membezakan kita ialah akidah Islam telah berpaksikan kepada kalimah "Laila ha illa Allah" iaitu tiada Tuhan selain Allah. Bagi orang bukan Islam pula, pada fitrahnya mereka masih percaya adanya Tuhan, tetapi akidah yang mereka pegang itu salah. Contohnya, bagi orang Kristian mereka percaya kepada konsep trinity (banyak Tuhan). Bagi mereka Nabi Isa itu adalah anak Tuhan, nauzubillah, telah disebutkan dalam al-Quran dalam surah al-Ikhlas, ayat 3, “Allah tidak beranak dan tidak pula diperanakkan”. Jauh sekali menyimpang dari apa yangg tertulis dalam al-Quran apa yang mereka percaya.

Berbalik kepada tadi, sesungguhnya kalimah tauhid 'La ila ha illa Allah’ sangat mendalam maksudnya. Kata ustaz, kalau kita benar-benar memahami kalimah ini, pastinya masalah akidah akan selesai, kerana apa? Kita lihat sendiri maksud kalimah ini... ‘LA’ iaitu bermaksud tiada, memang tiada. ‘ILLAHA’, menurut pakar bahasa pustaka, tiada perkataan yang betul-betul boleh menterjemahkan maksud perkataan ini. Tapi dari segi maksud arabnya kita tahu ialah Tuhan. Tetapi sebenarnya lebih tepat sekali ialah tempat segalanya-segalanya. Maksudnya di sinilah tempat kita meminta pertolongan ,mohon perlindungan, minta segala-galanya... segala-galanya... subhana Allah! Kemudian, ‘ILLA’ bermaksud kecuali, ‘ALLAH’ Tuhan sekalian alam yakni Tuhan kita semua.

Keseluruhannya bermaksud memang tiada tempat segalanya-galanya KECUALI Allah... Ya Allah, kalau kita betul-betul faham kalimah ini,memang kita tidak punya masalah walaupun ketika ditimpa musibah apa sekalipun. Sepatutnya, isu akidah ini sudah tidak perlu ada lagi, sebab dah lama kita persoalkan mana Allah? Macam mana rupa Allah? Bayangkan dari zaman para nabi dahulu hingga sekarang kita persoalkan benda yang sama (isu akidah). Sebenarnya di mana Allah, bagaiman rupa Allah itu adalah urusan Allah sendiri. Kita sebagai manusia di dunia ini buat urusan kita. Fikirkan masalah yang lebih serius sekarang ini contohnya masalah pembuangan bayi. Itu yang patut kita bincangkan iaitu bagaimana cara untuk selesaikan... bukannya bincang punca berlakunya masalah pembuangan bayi seperti yang media lakukan. Itu semua orang sudah tahu. Asyik bincang punca bila perkara hendak selesai bukan? Sepatutnya kita bincang cara hendak selesaikannya....

                                                          Hampir 150 orang yang hadir.
___________________________________________________________

No comments: