26 September 2010

Berguru di ASWARA

Alhamdulillah, ada sahabat berpesan kepada saya dengan katanya, "Peluang itu perlu dicari, jangan diharap ia datang sendiri. Namun, jika ianya sudah ada di depan mata, perlu disambar segera andai jelas kebaikan daripadanya."

Peluang kadang-kadang yang membedakan nasib dan keputusan dalam hidup kita masing-masing. Namun yang lebih tepat adalah keputusan terhadap peluang itu yang lebuh penting. Setiap manusia sentiasa punya peluang yang Allah kurniakan, nah, sekali lagi keputusan di tangan kita.

Apabila secara tidak sengaja saya terlihat satu roll-bar di TV1 menunjukkan satu hebahan mengenai kursus jangka pendek akan diadakan oleh ASWARA. Dan antara kursus yang ditawarkan adalah Penulisan Novel Remaja khusus di bawah Fakulti Penulisan, saya segera menterjemahkan ianya sebagai peluang.

Laman web rasmi dibuka, borang segera dimuat turun lantas apabila ke pejabat segera saya berkongsi dengan rakan khususnya Tuan Bahruddin Bekri, novelis remaja dan editor PTS Litera (editor bagi karya saya). Beliau dengan segera bersetuju. Entah bagaimana, ada empat orang lagi yang juga mahu turut serta bersama kami.

Ini bermakna, separuh dozen warga PTS ini akan menjadi rakan sekelas, sesuatu yang tidak diduga akan berlaku. Lebih ironinya adalah, dengan bantuan beberapa orang ketua unit yang prihatin, yuran pendaftaran kursus tersebut yang berjumlah RM500 juga dipersetujui oleh pihak atasan bagi ditanggung mereka.

Subhana Allah, Alhamdulillah, Allahuakbar!

Namun saya masih punya satu harapan iaitu... semoga pensyarah yang bertanggungjawab bagi mengajar kami kelak adalah seorang penulis mapan yang saya ingin faham pemikirannya, beliau adalah Dr. Haji Faisal Tehrani.

Kelas bermula

Sabtu, 25 September 2010. Hari pendaftaran dan kelas bermula. Alhamdulillah, doa saya dimakbulkan barangkali. Benarlah Dr. Haji Faisal Tehrani yang akan bersama kami selama 13 minggu kursus jangka pendek ini berlangsung.

Kelas pertama berlalu dengan cukup bermakna, malah kami sempat disapa dan diraikan oleh Datuk Dr. Anwar Ridhwan, dekan fakulti penulisan sekaligus Sasterawan Negara ke-10.

Dr. Haji Faisal Tehrani yang pada awalnya agak terkejut apabila mendapati majoriti yang berada dalam kelasnya adalah warga PTS kemudiannya memulakan pengajian dengan memberikan kami pengenalan kepada asal usul dan sejarah pengkaryaan dalam tamadun manusia.

Tidak keterlaluan jika kami katakan bahawa, pada hari itulah baru kami tahu sejarah di sebalik bagaimana terciptanya kaedah plot dalam pengkaryaan, apakah peristiwa di sebalik berlakunya teori plot dan siapakah yang bertanggungjawab membangunkan kaedah plot dalam pengkaryaan. Kami teruja.

Kami juga sudah diberikan tugasan dengan setiap daripada kami yang berjumlah sembilan orang itu diminta menulis senaskah cerpen dan dihantarkan kepada beliau sebelum hari Khamis ini. Saya mungkin akan menghantar cerpen yang sudah sedia ada.

Apapun, seperti yang dinyatakan sebelum ini. Peluang itu perlu dicari, jangan diharap ia datang sendiri. Namun, jika ianya sudah ada di depan mata, perlu disambar segera jandai jelas kebaikan daripadanya.

Semoga lebih banyak ilmu, makna dan hikmah yang akan dapat saya pelajari daripada insan hebat ini bagi kelangsungan dakwah saya dalam dunia kesusasteraan bagi menyampaikan apa yang masyarakat perlu, bukan sahaja apa yang saya mahu.

Bersama Dr. Haji Faisal Tehrani di Seminar Pencinta Buku anjuran ITNM beberapa hari sebelum menjadi pelajarnya di ASWARA.
_____________________________________________________________

Zahiruddin Zabidi
http://kalamkhalifah.blogspot.com/

No comments: