18 August 2010

Novel RA: Satu Ulasan Di Blog Pembaca

(Selepas diedit)

Buku Baru....

Author: Raja Umir Yasha bt Raja Ramli
Isnin, Julai 19, 2010

Assalamu'alaikum.

Pada beberapa hari yang lepas, selepas singgah ke booth storm reader di padang kawad, saya terus bergegas ke gerai buku yang satu lagi..

Selepas belek punya belek, tiba-tiba Allah takdirkan bagi bertemu dengan sebuah buku yang bertajuk Rabiatul Adawiyah. Lihat bukunya sahaja hati saya seolah-olah tertarik bagi membelinya.

Tajuk buku tersebut adalah Rabiatul Adawiyah: Perindu Cinta Abadi.

Saya memang teringin untuk mengenali wanita yang sangat hebat itu. Tahulah juga sedikit tentang kisahnya. Tapi tidak sedetil saya membaca kisah hidupnya dalam buku tersebut yang merupakan hasil tulisan Ustaz Zahiruddin Zabidi. Bila dibaca sinopsis dibelakangnya tanpa berfikir panjang lagi, saya terus membelinya. Doa saya dalam hati, semoga ada manfaat untuk diri saya. Biarlah melabur sedikit asalkan ada manfaat yang dapat saya kutip.

Di sini, saya hendak ceritakan sdikit tentang apa yang terkandung dalam buku ini.

Rabiatul Adawiyah adalah anak keempat daripada empat orang adik-beradik. Beliau lahir dalam keluarga yang sangat miskin. Ayahnya merupakan orang yang soleh, warak dan zuhud, begitu juga ibunya. Sebelum kelahiran Rabiah ke dunia, ayahnya yangg bernama Ismail al-Adawiy bermimpikan Rasulullah dan baginda memberikan beberapa pesanan kepadanya. Antaranya adalah Rabiah akan menjadi seorang yang luar biasa suatu hari nanti.

Di saat kanak-kanak lain bermain dengan riang gembira, Rabiah menghabiskan waktunya dengan al-Quran. Pada usia seawal 10 tahun beliau sudah menghafal 30 juzuk al-Quran.

Rabiah seorang yang sangat cantik dan anggun. Beliau pun terus membesar. Dalam pada itu, Allah mengujinya dengan mengambil insan yang paling dia sayang dalam hidupnya iaitu ayahnya sewaktu dia kecil. Tidak berapa lama kemudian ibunya pula pulang menghadap Ilahi.. Rabiah tidak bersedih walhal ketiga-tiga kakaknya sangat sedih atas kematian kedua orang tua mereka.

Hendak tahu kenapa? Bacalah buku ini... selamat membaca.

Dialog Rabiah kepada dirinya selepas sedar selepas melelapkan matanya sketika. Dia pun bersyair:

'Wahai diri ini,

Berapakah lamanya engkau perlukan bagi melelapkan dirimu,

Sampai bila dirimu akan berbaring,

Hampir juga terus engkau tidak mampu bangkit,

Kecuali tatkala sangkakala ditiupkan,

Maka bangkitlah diri ini dan wajibkan dirimu,

Kerana diri ini akan mendatangiNya'.
_____________________________________

No comments: