06 August 2010

Lagi Ulasan Novel Sejarah Islam Rabiatul Adawiyah: Perindu Cinta Abadi di Portal Rasmi PTS

Tuan Mohd Rizalman bin Abd Rahman:
Assalamu’alaikum,

Rabiatul Adawiyah adalah satu nama yang tidak asing lagi di dalam dunia Islam terutama di dalam bidang kesufian. Namanya sememangnya telah gah dan telah menjadi watak yang penting dalam cerita-cerita sufi. Beliau juga adalah seorang wanita yang telah mencapai darjat kewalian dan hal ini dipersetujui oleh ramai ulamak-ulamak. Namun, dalam kisah-kisah yang biasa kita dengari terkandung beberapa cerita yang mengundang fitnah terhadap beliau kerana ada pujian-pujian terhadap beliau yang dianggap berlebihan.

Dalam buku Rabiatul Adawiyah Perindu Cinta Abadi ini, jelas kelihatan penulisnya amat berhati-hati dalam menyampaikan kisah kehidupan Rabiatul Adawiyah. Jika selama ini Rabiatul Adawiyah dibayangkan sebagai seorang wali keramat yang tidak terjangkau darjatnya oleh kita, namun setelah membaca buku ini kita dapat mengenali Rabiatu Adawiyah dengan sifat kemanusiaannya. Bahkan, terasa keagungan itu hanyalah milik Allah yang dikurniakan kepada hamba-hambanya yang taat.

Kisah Rabiatul adawiyah di dalam buku ini bukanlah kisah khayalan. Sifat-sifat kemanusiaan Rabiatul Adawiyah jelas dinyatakan tanpa mengurangkan darjat wali Allah ini. Dengan ini ia tentu sahaja boleh menjadi inspirasi buat semua manusia untuk menjadi seperti beliau. Semoga kita semua terinspirasi hasil dari membaca karya Tuan Zahirudin Zabidi ini.

Tuan Faizulnizan bin Wahid:

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang. Assalamualaikum, alhamdulilah, buku ini sangat menarik, dari segi penceritaan, cukup lengkap membincangkan perjalanan hidup seorang hamba Allah yang mana boleh menjadi contoh dan ikutan dalam mencari reda Nya, banyak kisah-kisah menarik yang dipaparkan dalam buku ini,terutama karamah pada diri Rabiatul Adawiyah, bahasa yang ringkas tetapi padat dan bermakna….
Sumber: http://pts.com.my/index.php/buku/rabiatul-adawaiyah/
__________________________________________________

Zahiruddin Zabidi
http://kalamkhalifah.blogspot.com/

No comments: