03 November 2009

Teater Islami: Program Pertama Pemuda PUM

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Pemuda PUM mula mengorak langkah, sudah bermula. Program sudah dirangka, kekuatan sedang dijana. Matlamat sudah ditetapkan, dan saya mengucapkan syabas sekali lagi kepada sahabat saya Ustaz Dzulkhairi bin Md Noor yang merintis semua ini.

Yang paling mengejutkan saya, program pertama yang bakal dianjurkan oleh Pemuda PUM ialah teater. Ini adalah di luar kebiasaan, kesenian dan kesusasteraan dalam konteks negara kita adalah dua entiti yang berbeza.

Bukan sahaja politik, sastera juga telah disekularkan. Bentuk pemikiran dan haluan kehidupan juga sudah di 'linear'kan dan hanya mengcangkupi jalan penyelesaian bersifat 'binary'. Walhal Islam itu syumul sifatnya, sangat fleksibel dan orang Islam diajar untuk berfikir dan menjadi seorang yang 'multitasking'.

Insya-Allah, Khamis malam Jumaat ini bertempat di UM saya akan bersama ahli Pemuda PUM untuk sesi 'otak ribut'. Semoga Allah memberi kebaikan dalam suka dan duka kepada kita semua, insya-Allah.

Zahiruddin Zabidi
Seksyen 2, Wangsa Maju.

u/p: Saya sertakan rencana program Pemuda PUM dari blog Ustaz Dzulkhairi selaku Ketua Pemuda PUM. http://dzulkhairi.blogspot.com/2009/10/teater-islam-mkdt.html

TEATER ISLAM MDKT

Saya mewakili Pemuda Persatuan Ulama Malaysia (PUM) akan mengadakan Teater Islam, anjuran bersama dengan Yayasan Amal WP dan Nisa’ Lembah Pantai. Teater tersebut akan diadakan pada 30 Januari dan budget keseluruhan menjangkau RM 11200.

Tujuan yang paling besar ingin saya capai pada hari itu ialah memasyarakatkan ulama. Ingin saya menaikkan semula martabat ulama. Namun ini hanya usaha dari sudut program. Yang paling besar adalah usaha dari sudut aktivisme. Turun ke masyarakat, membantu dan mentarbiah dan sebagainya.

Tempat cadangan program adalah di Dataran Angkasa berdekatan Kerinchi. Program yang Insya Allah bermula jam 9 malam ini akan diserikan dengan kehadiran Azhan Atan, kumpulan Abang Man Bueger, cabutan bertuah untuk 100 orang, anugerah khas dan yang paling utama adalah persembahan teater oleh kumpulan Abang Dinsman yang bertajuk Menunggu Kata Dari Tuhan (MKDT).

Di peringkat aktivisme, saya dan sahabat-sahabat dalam Pemuda PUM berkira-kira untuk membuka satu ruangan Info Islam di sebuah Super Market untuk peringkat permulaan. Sekiranya projek ini berjalan baik dalam tempoh sebulan dua, Insya Allah ia akan dikembangkan ke tempat-tempat lain pula.Banyak lagi perancangan yang ingin kami laksanakan. Mungkin para pembaca boleh melawat satu laman web baru yang akan diuruskan sendiri oleh Pemuda PUM yang memfokuskan soal Info Islam dan soal jawab agama.

Saya amat bercita-cita kami memiliki dana yang besar sehingga memungkinkan kami untuk membayar gaji dan elaun kepada pekerja PUM. Jika jadi begitu, beberapa orang aktivisme dalam Pemuda PUM tidak perlu lagi mencari kerja lain. Bahkan sekarang sudah ada sahabat saya menawarkan diri untuk menjadi kaunselor Pemuda PUM. Doa kami agar berjaya dalam rencana memartabatkan Islam dan golongan ulama.

No comments: