09 November 2009

Majoriti

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi maha Penyayang

Alhamdulillah, hari minggu lepas berlalu dengan penuh makna. Dalam kembara ilmu saya untuk mendapat sekeping ijazah asalnya, kini berubah kerana mahu tahu untuk kelak boleh memberitahu.

Kelas yang sememang padat, setiap kelas memakan masa hampir 4 jam. Ini tentunya memerlukan kekuatan dan persediaan fizikal dan mental yang amat utuh. Alhamdulillah saya berjaya menghabiskan semua kelas tanpa keciciran, paling manis ialah saya ditemankan oleh isteri tersayang pada sesi terakhir kelas.

Namun ada beberapa fakta yang menarik dibincang semalam semasa perbahasan subjek 'Perlembagaan Malaysia'. Antara yang menjadi isu ialah kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi dan skop pelaksanaannya di Malaysia kini. Ternyata masih banyak kelompongan yang tidak sengaja dan disengajakan.

Kenetralan pensyarah, Encik Mokhtarizam mengendali kelas dan perbahasan dengan penuh karismatik sambil sinis-sinis tuju yang banyak mengundang deraian ketawa para pelajar, ditambah pula dengan perbahasan yang positif tanpa mengambil kira ideologi dan sentimen begitu menyegarkan kami untuk menuju garis penamat kelas tersebut.

Analisis akademik.

Saya juga diamanahkan untuk menjadi Pengarah kepada Program Kemasyarakatan-4 yang tentunya sangat berbeza dengan projek-projek sebelum ini. Ini adalah kerana projek ini menggabungkan penyertaan keseluruhan pelajar semester saya yang seramai lebih 60 orang. Ringan mata memandang rupanya sangat berat bahu yang memikul.

Untuk memberi kepuasan kepada semua orang adalah mustahil. Kaedah majoriti digunakan namun masih sangat tidak memberi kesan. Saya masih menkaji di mana silapnya, percangghan tentang program, tarikh dan aktiviti masih berlanjutan. Kepentingan dan hak setiap orang harus dijaga, akhirnya saya mengaku 'azabnya' menjadi pemimpin.

Namun saya menganggap ini sebagai cabaran kepada saya, seni dan kreativiti pengurusan jenis apa yang akan saya gunakan untuk memastikan konflik dapat diatasi dan program berjalan dengan lancar. Banyak kaedah dan teori, dan saya sedang menelaah lantas terus mempraktikkannya, insya-Allah.

Zahiruddin Zabidi
Seksyen 2, Wangsa Maju

No comments: