04 September 2009

Kalam Hikmah 17

PERHATIKANLAH KEBERSIHAN PAKAIAN, KEHARUMAN TUBUH DAN KERAPIAN PENAMPILAN ANDA. JANGAN LUPA SELALU MENGGOSOK GIGI DAN MEMAKAI WANGI-WANGIAN.

Islam adalah agama yang selari dan seiring dengan fitrah manusia. Tidak boleh dinafikan sudah, banyak sekali bukti-bukti secara aqli dan naqli diprsembahkan kepada kita saban hari. Namun tidak dinafikan ada beberapa golongan dan kelompok yang salah menafsirkan Islam itu.

Kesalahfahaman ini sedikit sebanyak telah mencalarkan imej Islam sebagai agama yang suci dan murni. Beberapa amalan yang ditakrifkan sebagai ajaran Islam telah menyebabkab orang bukan Islam malah orang Islam sendiri memandang serong sekaligus menjauhkan lagi para mad'u-mad'u ini dari jalan Allah.

Pernahkah kita tertanya kenapa jurujual jualan langsung di jalanan sehingga kepada jurujual yang bertaraf profesional sentiasa menjaga penampilan mereka. Bahkan kita pelik, jurujual yang hanya menjual pisau cukur di jalanan sekalipun sanggup berpeluh basah untuk memakai baju kemeja lengan panjang siap bertali leher serta berseluar panjang dan berkasut. Begitu sekali mereka menjaga penampilan walhal produk mereka hanyalah berharga RM1.

Ini adalah kerana pandangan pertama (first impresstion) adalah sangat penting. Justeru yang dilihat orang adalah penampilan kita, sebelum mendengar penjelasan dan mengenali hati budi kita.

Maka bayangkan kalau yang datang untuk menawarkan produk mereka itu seorang yang kusut masai, bau mulut yang busuk, baju dan seluar yang berbau kerana sudah lama tidak dibasuh, rambut yang tidak terurus dan sebagainya. Apakah reaksi kita? Sudikah kita untuk memberi perhatian untuk mendengar penjelasan daripada jurujual tersebut. Jawapannya ada pada kita.

Namun bayangkan juga jurujual tadi adalah seorang pendakwah yang ingin mengajak manusia kepada Islam. Apa pandangan kita yang sudah Islam ini bila dia mendatangi kita untuk menceritakan tentang keindahan Islam sedangkan dirinya jauh tersimpang dari fitrah islam itu sendiri? Bagaimana pula dengan persepsi orang bukan Islam.

Janganlah mengambil kesemptan di atas nama Islam. Menggunakan jenama Islam dalam menghalalkan cara kita yang akhirnya merugikan Islam sendiri. Bukankah banyak ayat Quran dan hadith yang menggambarkan tentang kesukaan Allah kepada kecantikan, kebersihan dan kesucian. Bukankan begitu sekali cantik dan indahnya bumi dan segala isinya, makhkluk ciptaan Allah yang dapat kita lihat dengan butir mata kita sendiri.

Janganlah salah memahami konsep zuhud dan dengan perkataan itulah ada golongan menyandarkan alasan mereka berpakaian compang comping, busuk, tidak terurus dan sebagainya. Adapun maksud sebenarnya zuhud itu ialah tidak tertipu dengan keindahan dunia. Maknanya tidak melebihkan dunia daripada akhirat, bukanlah bermaksud Islam menyuruh umat hidup miskin dan melarat, makan minum hanya dengan meminta walaupun mampu untuk bekerja. Salah, sangat salah anggapan itu.

Malah kadang-kadang mengdahulukan yang sunat melebihi yang wajib. Perlu ada kefahaman tentang Islam yang syumul, Islam bukan agama yang menyalahi adat fitrah manusia. Tidak sama sekali, malah amat cocok dengan keperluan, kemahuan dan kehendak manusia itu sendiri.

Makanya bersiap-sedia wahai para da'ie, lengkapkanlah dirinya dengan ilmu yang berhikmah dan amal yang istiqamah. Hiaskanlah dirimu dengan kecantikan dunia agar tertawan musuh-musuh Allah dengan ketokohan dan perwatakan serta personalitimu, agar mereka sedar Islamlah agama yang terbaik di dunia mahupun akhirat.

Zahiruddin Zabidi

No comments: