21 April 2009

Jawapan Warkah Dari UPM (kolej ke-13)

Salam warahmatullah...

Terima kasih atas pengisian yg ustaz kuliyah maghrib di K13 selama ni..
Alhamdulillah, dah hampir 4 tahun ana ikut kuliyah maghrib di surau K13 UPM.. Untuk pengetahuan ustaz, dulu masa 1st2 ikut kuliyah maghrib, ana lah yg paling banyak songe mengomplen ustaz kuliyah n paling slalu mengomplen adik2 imam2 solat fardhu kat surau tu sampailh skrg.. Kkdg mmg sgt susah utk nasihat scra bhikmah n slalu rasenye ana nasihat scra melampau bkn ikhlas dari hati ana sbb tu seolah2 mcm xde perubahan. Sbnrnye niat ana nk betulkan diri ana jgk n ana pun khuatir dpersoal kt akhirat. Ana pun malu pd diri sndiri bl stiapkali komplen org lain pdhl diri ana sndri pun blum mampu lakukan sprti mreka. wallahua'lam...

Bg ana bab solat teramat penting n perkara pertama yg akn dihisab, sebab tu ana lebih suka ustaz2 kuliyah maghrib dulu supaya lbh tekankan bab ibadah fardhu ni. Kkdg kita slalu ingat org lain sprti kita tp hakikatnya tidak wlwpn sbnrnye hnye yg basic...

Ana pun sgt celaru, ana tak tahu apa yg adik2 n sahabat2 perlukan dari ana utk same2 memanfaatkan diri masing2.. Serius ana mmg jenis jrg bergaul. Bila komplen sokmo tntg adik2 imam solat kt surau ni, diorang pun naik menyampah n tanpa disedari ana pun sgt mnyampah nk tegur bl berlaku kesilapan. mgkn btul kate ustaz, xperlu kongsi ape yg kita tahu tapi kongsi ape yg mereka perlukan.. tapi ana xpasti apa yg diperlu, n yg mencelarukan ana, adakah tidak perlu solat dgn sempurna ikut contoh Rasulullah saw bila berjawatan sbg pelajar or sibuk? Skrg ni ana jd amat perasan n sensitif dgn stiap ape yg imam bace... Langsung xblh tumpu dlm solat bl solat jmaah dgn adk2 L ni, patutkah ana 'angkat kaki' dr bjamaah kat surau tu spya org lain n diri ana jd lbh baik?

Ana jg celaru tntg hakikat azan bl stiap kali ade kuliyah maghrib kt surau, blhkh ustaz jelaskan kenapa di masjid2 (yg pernah ana hadir) kuliyah maghrib akan berhenti seketika untuk melaungkan azan isyak n menyambung kembali kuliyah selepas azan n solat isyak akan dilakukan after selesai kuliyah maghrib?

Hmm, wallahua'lam... Ni mcm dah naik songe lg (hobi ana menaip n bercerita scra intravert), maaf..

Jawapan :

Wa’alaikumussalam kepada ukhti,

Ana juga bersyukur kerana dapat berkongsi dengan adik-adik sekalian. Syukur yang tidak terhingga kepada Allah ta’ala kerana menyediakan ruang untuk saya berkongsi di sana setelah diberi peluang oeh sahabat seperjuangan Ustaz Hisham dari Pusat Islam UPM.

Nasihat

Rasulullah pernah bersabda : “Agama itu nasihat..”

Diperkuat lagi dengan firman Allah yang bermaksud : “Maka nasihatilah, sesungguhnya nasihat itu bermanfaat kepada orang mukmin..”

Persoalannya bagaimana nasihat yang sepatutnya, diberikan? Adakah dengan mengatakan ini betul dan ini salah, ini halal dan ini haram lantas menghukum mereka yang begini begitu adalah ‘comfirm’ masuk neraka walhal hak menerakan dan mensyurgakan kita ini mutlak milik Allah.

“Ajaklah (dakwah) pada jalan Allah dengan hikmah, dan cegahlah dengan penuh kebaikan….”

Sedikit perkongsian dari saya. Adik bongsu saya baru berusia 7 tahun diikuti kakak mereka yang kenal saya dengan sifat garang ataupun tegas serta mengarah (Abang sulung). Setiap arahan saya mereka ikut namun penuh dengan keterpaksaan walaupun yang saya suruh adalah solat fardhu di awal waktu. Malah sehingga satu ketika mereka muak dan memberontak. Malah adik saya yang berusia 7 tahun tadi juga sudah tidak ‘respect’ pada saya. Saya agak risau.

Setelah datang balik ke Kuala Lumpur kerana dapat bekerja di sini, melalui pengalaman dan sedikit pembacaan buku-buku motivasi dan artikel di internet saya sedar yang perlukan dari mereka sifat hormat secara semula jadi yang mana kuncinya ialah tidak lain mereka perlu dihormati malah disayangi dahulu bukannya menerima suruhan dan arahan bersifat diktator. Dalam erti kata lain saya harus menghormati dan menyanyangi mereka dahulu.

Balik raya tahun lepas, saya nekad untuk praktikkan apa yang saya ada. Kerana perbuatan kita adalah jurucakap yang paling berkesan. Pertamanya saya menangi hati mereka dengan membeli hadiah, kemudian saya nekad untuk tidak marah dan mengarah sebalikkan menggunakan kaedah “minta tolong” kepada adik-adik perempuan dan kaedah pujuk kepada adik bongsu saya.

Memang liat bila disuruh solat, tapi saya mengulangi dengan nada lembut yang memujuk dan meminta malah akan berjanji akan member hadiah jika dia melakukannya. Hampir saja saya hilang sabar, namun saya tahan. Teringat sabda Rasulullah : “ Bukanlah orang yang gagah itu dari kalangan mereka yang hebat bergusti, namun orang yang hebat itu adalah orang yang mampu menahan kemarahannya”

Nah, akhirnya saya berjaya. Hanya tukar paksaan kepada pujukan. Ingat kisah yang ceritakan mengenai peristiwa rambut saya dengan Pensyarah saya semasa saya belajar di UIA? Samalah juga.

Pernah pula selang beberapa rumah yang saya sewa bersama kawan-kawan dahulu disewa oleh remaja dari sebuah IPTA. Kehidupan mereka, masya-Allah. Kebanyakan mereka adalah ‘mat rempit’ yang terkadang membawa ‘minah rempit’ untuk bermalam di rumah mereka dan ini menimbulkan resah saya malah komuniti Cina di kawasan perumahan kami pun sentiasa merungut.

Hikmah diperlukan, kerana saya tahu mereka ini lagi dimarah maka lagilah dibuat. Akhirnya saya bersikap positif kepada mereka, apabila berlalu depan rumah mereka saya akan member salam dan senyum, malah jika ada kelapangan saya akan ke rumah mereka untuk berborak dan jika ada lebihan makanan saya akan hulurkan kepada mereka.

Apabila nampak mereka dan ‘ok’ dengan kita dan kebetulan masa yang sesuai saya pun berbincang dengan mereka elok-elok. Alhamdulillah ada perubahan.

Sentuhan hati dengan nasihat yangberhikmat dan bukan menghukum ternyata lebih berkesan sejak zaman berzaman kerana Rasulullah sendiri menggunakan kaedah tersebut. Sebaiknya kita berkawan dan menghargai mereka terlebih dahulu sebelum memulakan teguran. Menangi hati mereka insya-Allah akan dipermudahkan proses teguran atas sifat kasih dan hormat itu semdiri.

Namun, jika yang ditegur itu tidak juga berubah tidaklah perlu kita gundah gulana kerana pertamanya tugas kita “mengajak kepada makruf dan mencegah yang mungkar” telah kita laksanakan, insya-Allah selesai tanggungjawab Allah pada kita. Yang selebihnya yakni persoalan ‘hidayah’ itu selayaknya juga kita serahkan total pada Allah kerana hal itu adalah urusan Allah. Kita usaha dalam ruang lingkup kapasiti kita sendiri sebagai hambanya yang diberi dan menerima amanah, insya-Allah kita tidak akan hampa jika mengetahui hakikat tersebut.

Solat

Dalam bab hukum beribadah pula kita kena jelas yang mana fardhu ain, fardhu kifayah. Sunat muakkad, sunat ab’at dan sunat hai’ah. Dan yang sebaliknya, yakni perkara yang membatalkan, yang diharamkan dan makruh.

Rukun fardhu dalam sembahyang ada 13 mengikut jumhur ulama’. Cukup 13 rukun ini maka sah sembahyang. Bacaan yang wajib pula hanya 2 : Al-fatihah dan tahiyyat akhir. Jika berlaku kesalahan pada rukun yang sunat maka tidak seharusnya kita cepat melatah untuk menegur kerana solat tetap sah. Namun kemudiannya berbincanglah dengan berhikmah agar sama-sama membaiki mutu solat itu sendiri. Namun jika yang salah itu salah satu dari perkara yang rukun pastinya membatalkan solat maka tegurlah kerana kita berhak disitu, jika tidak juga mahu berubah maka seeloknya kita ‘mufaraqah’.

Rasulullah adalah contoh ikutan sepanjang zaman, maka menjadi kewajipan kita untuk mencontohi baginda. Namun adalah mustahil kita yang dhaif ini mampu menuruti segala sunnah baginda, namun menjadi kerugian dan kesalahan apabila kita tidak cuba mengamalkan sunnah baginda. Banyak hadis baginda yang menerangkan kelebihan ummat yang mengamalkan sunnah baginda.

Maka berusahalah selagi boleh untuk mengikuti sunnah baginda sedaya yang mampu, itu iktikad kita! Saya selalu sebut sunnah yang paling mudah (khusus untuk lelaki) dan pahalanya akan 24 jam berjalan jika niatnya semata untuk mengamalkan sunnah Rasulullah yakni memelihara janggut. Boleh kata semua muslimin mampu kecuali mereka yang benar-benar tiada janggut.

Menegur adik-adik untuk menambaikkan solat itu perlu, tapi pastikan teguran itu mestilah bukan untuk menyuruh mereka serta merta berubah tetapi teguran itu mestilah bersifat memberi mereka informasi beserta dengan nas al-Quran dan hadis dan bertujuan untuk berkongsi sekaligus membuka minda mereka serta mendidik mereka mencari kebenaran dengan sendiri. Salah jika kita noktahkan yang begitu salah dan yang beginilah betul. Ini akan menimbulkan polemik yang sangat negatif yang akhirnya menimbulkan perasaan ‘meyampah’ sahaja.

Azan

Azan juga adalah salah satu sunnah dalam beribadat dan ianya bersifat untuk maslahat umum. Kes yang sama berlaku di masjid saya, apabila masyuarat bulanan berlangsung pernah timbul isu ini dimana apabila terjadi kes penceramah yang melangkaui waktu isyak. Di satu pihak kata perlu diberhentikan seketika untuk malaungkan azan bagi menghormati waktu dan ianya lebih menjurus kepada maslahat umum. Namun di sebelah pihak lain pula beranggapan tidak perlu laungkan azan kerana dikatakan untuk menghormati penceramah dan majlis ilmu. Hujahnya menuntut ilmu itu wajib dan laungan azan pula hanya sunat sahaja.

Saya melihat dari sudut yang fleksibel. Dalam kes ini kerana masjid merupakan hak umum dan laungan azan merupakan syiar Islam, jadi beratnya kepada perlu melaungkan azan.

Seeloknya sebelum ceramah bermula kita pesan kepada penceramah dan minta kebenaran daripada beliau untuk melaungkan azan dan bila sampai waktunya minta beliau sendiri memberikan ruang agar tidak janggal beliau di hadapan makmum lainnya.

Tetapi tiada juga masalah jika diteruskan sahaja, dalam kes setiap kali saya berkuliah di kolej ke-13 dan sebelumnya juga. Tetapi jika diminta melaungkan azan maka pastinya saya membenarkan.

Akhir Kalam

Kepada saudari terima kasih kerana sudi untuk memberikan output yang sememangnya amat bermanfaat untuk saya juga, sama-sama juga kita berusaha untuk mencapai redha Allah yang pastinya akan menjaminkan syurga untuk kita insya-Allah.

Wallahua’lam

Az-Zahir

No comments: