08 April 2009

Ekspedisi Ilmu



Ke Jeddah (Insya-Allah)

Pernah kita baca ekspedisi dakwah, menuntut dan menyebar ilmu oleh para ulama’ dan hukama’ dahulu kala. Sejarah membuktikan bahawa para cendekiawan ini sangat komited dalam menuntut ilmu. Hanya semata untuk mencapai redha Allah, hampir separuh usia mereka ini dihabiskan di rantauan. Penjelajahan demi penjelajahan itulah yang telah membuahkan hasil lantas dinikmati generasi kita kini. Nyatalah benar, jika seorang itu mahu alim lagi faqih mustahil jika hanya bertumas di sarang sendiri.

Saya masih belum berkesempatan melakukan ekspidisi taqhafah ilmu tersebut ke luar negara, namun azam yang membara kian saya semarakkan agar obor-obor semangat terus menerus menyala dan tidak padam. Saya mahu ke luar Malaysia. Sebelum saya berumur 30 tahun saya menetapkan saya perlu pergi ke Mekah untuk menunaikan haji dan juga melanjutkan pelajaran paling kurang untuk mendalami bahasa Arab selama setahun setengah di Tanah Arab insya-Allah.

Persediaan

Sebelum ke sana saya perlu membuat beberapa persediaan. Antaranya persiapan dari segi ekonomi dan mental. Persediaan kewangan yang stabil sebelum mencapai kestabilan di negara luar adalaha perlu. Dengan itu sedikit sebanyak saya perlu mengetahui tentang kos sara hidup negara yang bakal disinggah. Berapakah kadar mata wangnya, berapa kos sewa rumah, dan bagaimana pula dengan sosiologi masyarakat setempat. Perlu saya tahu serba sedikit tentang adat resam, budaya dan amalan warisan malah pantang larang masyarakat setempat agar tidak berlaku kelak salah faham yang memudaratkan. Dan cara yang terbaik ialah cuba mendapatkan maklumat dan perkongsian pengalaman dengan mereka-mereka yang pernah menetap di sana.

Selain itu persediaan mental termasuklah dari segi memperlengkapkan diri dengan semangat dan motivasi untuk tidak mensia-siakan walau sesaat masa di sana melainkan dengan menyedut ilmu yang menjadi tujuan. Paling kurang mahirkan penggunaan lughah, mengusai bahasa Arab yang akan memudahkan penelahan kitab-kitab yang masih lagi banyak tidak diterjemah dan menyebabkan orang Islam di Malaysia khususnya mandul maklumat. Paling tidak pun saya mampu untuk mentadabburkan al-Quran dan al-Hadis beserta maknanya tanpa perlu lagi merujuk kepada kitab alih bahasa. Insya-Allah ini akan memudahkan proses ceramah dakwah saya kelak.

Saya juga perlu mengatur masa dengan bijaksana jika (insya-Allah) pada masa itu saya sudah bergelar ‘Walid’ kepada 'Aulad’. Maka sudah tentunya keutamaan pada amanah itu juga perlu. Selain isteri yang akan bekerja dalam bidangnya di sana insya-Allah.

Saya sudah mula bersedia dari sekarang dengan perlahan-perlahan, tidak mahu saya berjanji kerana ianya hanya memungkinkan mungkir, dan mungkir itu adalah salah satu sifat munafik.

Yang saya tahu, sekali saya berkata maka saya akan sedaya usaha yang mungkin akan merealisasikannya. Dan iringan doa bersulam usaha serta keredhaan dan kasih sayang mereka yang disayangi dan menyayangi saya.

Namun sayang dan kasih Allah pada saya mengatasi segala kasih dan sayang bersifat makhluk. Namun, kasih dan sayang saya padaNya…wAllahua’lam.

Az-Zahir

1 comment:

Anonymous said...

insyaAllah a.zahir..amin..=)