24 June 2009

Redha

Ternyata di atas dua pilihan yakni yang haq atau yang batil pasti ada penentangan. Samaada jelas atau tidak, agak mustahil untuk kita selaku manusia yang dieanugerahkan Allah akal fikiran untuk selari dalam segenap perkara.

Namun persamaan tetap wujud, pasti! Bagaimanapun ianya bergantung kepada diri kita dalam memilih cara yang terbaik untuk mengasimilasikan kejernihan bagi mencapai kebersamaan itu.

Usahlah dibincang dalam skop seluas politik negara yang sedang membadai. Ternyata kompleksiti struktur kemanusiaan dalam pemikiran dan pemahaman ideologi sangat hebat. Kalau tidak masakan ibu dan bapa kepeningan melayan kerenah 2 orang anak mereka yang masih kecil, apa lagi kalau 10 orang.

Cuba renungkan dalam konteks kekeluargaan yakni perikatan perhubungan rumah tangga. Suka saya tanya kepada mereka yang telah berkahwin melebihi usia matang yang kita anggarkan 10 tahun keatas. Apakah aspek yang terpenting dalam disiplin mereka menjaga rumahtangga mereka agar sentiasa bahagia. Ternyata jawapan yang pelbagai akan disajikan kepada kita.

Namun hakikatnya ialah akan kerana sifat sabar dan redhalah manusia akan sentiasa bahagia. Dalam erti kata syukur pada yang ada dan sabar dengan apa yang tiada.

Zahiruddin al-Mawar

No comments: